Székelyvarsági találkozás, és még néhány erdélyi emlék

Nagyon sokszor írtam már arról, hogy mennyire szeretünk veletek, olvasókkal találkozni egy-egy rendezvényen, legyen az fakitermelő verseny, szakmai konferencia vagy erdészeti kiállítás. Annál viszont tényleg kevés felemelőbb érzés van, amikor olyan helyen zajlik a találkozás, ahol a legkevésbé sem számítanánk rá.
A közelmúltban székelyvarsági túránk során tényleg olyan helyen botlottam Erdő-Mező olvasóba, ahol nem is gondoltam volna. A varázslatos Csurgókő vízeséstől haladtunk a hegy tetején álló, fából készült, hajmeresztő szerkezetű kilátó felé. Nagyjából az út felénél áll a Parlament ABC, amelyet minden turistaleírás pihenőhelyként ajánl, így mi is betértünk kávét inni. A hely nevét egyébként azért kapta, mert ott dőltek el a közösség legfontosabb ügyei, többek között az is, hogy az adott évben ki legyen a pásztor, ki vigyázzon az állatokra. A mindkét kiszolgáló fiatalember történelmi Magyarországot, azon Sopront pedig Sopront ábrázoló pólóban köszöntött bennünket, amely egy erdésztalálkozó emlékét idézte. Mint kiderült, Brassóban végzett erdészként, ám tanulmányúton jártak a Soproni Egyetemen, jelenleg a helyi közbirtokosság erdeiben dolgozik. [caption id="attachment_48528" align="aligncenter" width="600"]parlament_abc Ahol a nagy döntések születnek - Parlament ABC[/caption] Mielőtt tovább indultunk volna, átnyújtottam neki névjegykártyámat, hogy figyelmébe ajánljam az Erdő-Mező erdészeti hírportált, amire rögtön mosolyogni kezdett. "Hát, ezt ismerem, rendszeresen olvasom, kapom a híreket. Akkor azért voltál ennyire ismerős, mert a napokban láttam egy videót is nálatok" - mondta a székelyvarsági apró boltocskában. Nem mondom, hogy meglepett a dolog, mert az Erdő-Mező az elmúlt 4,5 évben komoly ismertséget szerzett magának, ám arra nem gondoltam volna, hogy éppen egy ilyen "eldugott" erdélyi helyen botlok erdész olvasóba. Remélem, ezeket a sorokat is olvassa, és megtudja, hogy bearanyozta egész túránkat és erdélyi látogatásunkat. Székelyvarsági túraajánló videónkat egyébként az Erdeiprogramok.hu portálunk Facebook oldalán, illetve alább is meg lehet tekinteni. Remélem, hogy a jövőben is sok hasonló találkozásban lesz részünk veletek! Ha pedig már felvetődött ez a pünkösdi Székelyföldi túránk, még néhány élményt megosztok veletek, ami legutóbb velem történt, és kapcsolódik a szakmánkhoz: Román traktor nem jó traktor Székelyföldi utunk első felében Székelyudvarhelyen, második részében Sikaszón szálltunk meg. Utóbbi helyen minden este egy erdészeti Universal traktor érkezett vissza kulcsosházunk közelébe. A gép tulajdonosával az utolsó nap reggelén beszélgettem röviden, ám annál tanulságosabban... - Jól dolgoznak ezek az Universal traktorok? - Csak egyetlen baj van vele, méghozzá az a felirat, hogy "made in Romania". Minden vasat kispróoltak belőle, amit csak lehetett. Nem úgy, mint a Belarusokból, azokkal nincs ennyi baj. [caption id="attachment_48530" align="aligncenter" width="600"]universal_sikaszo_2 A sikaszói Universal traktor[/caption] - Van mit szerelni rajta? - Van, de nem is várhatnánk mást tőle. A románok még a cipőből sem tudnak két ugyanakkorát gyártani, hát, akkor a traktoroknál mire számítsunk? Most nevet, de ha egyszer olyan helyen jár, nézzen meg egy pár cipőt, egészen biztosan nem lesz egyforma. Magyarországi erdészek nyomában Ha pisztrángot vásárolnátok Sikaszón, és erdész kollégától vennétek a halat, akkor ajánlom, hogy a főútról térjetek le balra a Păstrăvilor útra, ahonnan ismét balra kell fordulni nagyjából 100-200 méter után. Mi is itt foghattuk ki a vacsorának való pisztrángokat a kis tavacskától, amelyben hemzsegtek a halak. [caption id="attachment_48531" align="aligncenter" width="600"]Pisztrángfogás - Az erdész tulajdonos és a szerző Pisztrángfogás - Az erdész tulajdonos és a szerző[/caption] Mikor a jókedvű erdész megtudta, hogy csapatunk egy része Pilisvörösvárról indult útnak, hamar elárulta, hogy a Pilisi Parkerdő Zrt. erdészei is nemrég jártak a környéken szakmai úton. Kicsi a világ - vagy inkább Székelyföld összehoz mindent és mindenkit. Majdnem oda a székelykapu Az erdészeti-fakitermelő vonatkozású székelyföldi élményeimből egy videót hagytam utoljára, amit Farkaslakán készítettem. A főútról rendőr terelt le mindenkit, hiszen egy elszáradt fát döntöttek ki éppen. Finoman szólva sem volt túl jó a célzás, ha egy picikével arrébb dől, sirathattuk volna Tamási Áron székelykapuját, amely így is kapott jópár száraz ágat. Gribek Dániel