Brigitta napja
Megjelent az egyes törvényeknek az agrárminiszter feladatkörét érintő módosításáról szóló 2023. évi XLIV. törvény, amelynek keretében az erdőtörvényt is módosítják. A NAK rövid összefoglalójából kiderül, mely változásokat eszközöltek.
A néhány nap múlva hatályba lépő módosítások az erdőtörvény számos rendelkezését érintik. A jobb követhetőség érdekében a fontosabb módosításokat a módosító törvény rendelkezései mentén, illetve ahol lehetséges, az összetartozó rendelkezéseket összevontan mutatjuk be.
A faanyag származásigazolási rendszerhez kapcsolódó egyes fogalmak (szállítmány, származást igazoló dokumentum, nyomon követhetőség, kellő gondosság elvén alapuló nyomon követhetőségi eljárás, környezeti kár) pontosítását szolgáló módosítások.
Az adattári nyilvántartásban nem szereplő erdők, szabad rendelkezésű erdők és erdőgazdálkodás célját közvetlenül szolgáló földterületek nyilvántartásba vételi szabályainak pontosítása, elsősorban az erdőgazdálkodás célját közvetlenül szolgáló földterületek nyilvántartásba vételi lehetőségének megteremtése céljából.
A fásításban tervezett fakitermelés bejelentési szabályainak módosítása. A módosítás értelmében a bejelentéseket a továbbiakban fő szabály szerint elektronikus úton kell megküldeni az erdészeti hatóság részére.
Az erdei kerítések létesítési szabályainak módosítása. A módosítás értelmében az örökerdő gazdálkodáshoz kapcsolódó lékkerítések sem tartoznak az engedélyköteles erdészeti létesítmények közé, így azok létesítését, felújítását és felszámolását is elég lesz csak előzetesen bejelenteni.
Az erdőfenntartási kötelezettségeket érintő új rendelkezés, amely általános szabályként rögzíti, hogy erdőgazdálkodó hiányában az erdő tulajdonosa köteles gondoskodni az erdő fenntartásáról, amennyiben erre az erdészeti hatóág felszólítja.
Az önálló erdőgazdálkodási egység fogalmának módosítása, melynek értelmében az önálló hasznosításra jogosult tulajdonos vagy tulajdonostárs az ingatlant vagy annak a használati megosztásban elkülönített részterületét tovább bontva, több személy által, vagy több jogcímen is lehet majd hasznosítani.
Az erdőterv módosítására vonatkozó szabályozás módosítása. A módosítás jelentős szigorítás, mert annak értelmében az erdőtervet a továbbiakban kérelem keretében csak korlátozottan lehet módosítani.
Az erdőfelújítási kötelezettségre vonatkozó szabályozás módosítása. A módosítás értelmében a továbbiakban sarjeredetű természetes felújítással minden nyár fafaj, illetve fajta, egyedi engedéllyel pedig akár minden fafaj felújítható lesz.
Erdőigénybevételi szabályozás módosítása. Erdő jogosulatlan igénybevétele esetén a továbbiakban az igénybevevő mellett az erdő tulajdonosa is kötelezhető lesz az erdő helyreállítására.
Az erdőfelújítási biztosíték nyújtására és felhasználására, valamint az erdőgazdálkodási tevékenységek elrendelésére vonatkozó szabályozás módosításai. A módosítások célja nagyon röviden összefoglalva az egyre bonyolultabbá váló szabályozást az, hogy az erdő fennmaradását és az erdőgazdálkodás fenntarthatóságát veszélyeztető mulasztások esetén alkalmazható szankciók eredményesen végrehajthatóak legyenek.
Szövegpontosító, valamint a fent ismertetett változásokhoz kapcsolódó szövegcserés módosítások és hatályon kívül helyező rendelkezések.
A módosítások közül kiemelést érdemel
Nem az erdőtörvényhez kapcsolódik ugyan, de a magán erdőtulajdonosokat érintheti még a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény 13. § (2) bekezdésének a módosítása is. A módosítás értelmében a földtulajdonszerzéshez kapcsolódó használatátruházási tilalom tekintetében a továbbiakban az sem minősül a használat átengedésének, ha a tulajdont szerző személy az osztatlan közös tulajdonban álló erdőnek minősülő föld használati jogosultságát tulajdoni hányadot meghaladó mértékű többlethasználati megállapodással engedi át egy másik tulajdonostársnak.