Júliusban léphet érvénybe az új magyar dróntörvény
A biztonságos használat érdekében egy olyan mobilalkamázast fejlesztenek, amely jelzi a vezető számára, hogy a repülés az adott területen, légtérben és időszakban engedélyezett-e.
Már a közigazgatási egyeztetésen is túl van a pilóta nélküli légi járművek, vagyis a drónok használatát szabályozó rendelettervezet, jelenleg az egyeztetés során beérkezett vélemények feldolgozása zajlik – tudta meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) a nepszava.hu.
A drónok használatát egyértelműsítő rendeleten már három éve dolgozik a tárca és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala. Az előkészítés egyrészt a más hatóságokkal történő egyeztetések miatt húzódott el, másrészt azért, mert mintaadó nemzetközi szabályozás még nem létezik, az egységes uniós irányelv vagy szabályrendszer kidolgozása is csak 2018-ra várható (A magyar rendelettervezet ezzel kapcsolatban kitér arra, hogy a 150 kilogramm feletti drónok szabályozása az EU hatásköre, a tagállami feladatok közé az e súlyhatár alatti drónokra vonatkozó jogszabály megalkotása tartozik.).
Az NFM tájékoztatása szerint a szabályozási javaslat hazai elfogadását legalább három hónapig tartó uniós notifikáció követi majd, vagyis az új előírások várhatóan 2017 nyarától – a tervek szerint július elsejétől – léphetnek hatályba. Ezzel egy időben a honvédelmi tárca a pilóta nélküli állami légi járművek repülésének hazai szabályozását készíti elő.
A tervezet a súlyuk, méretük alapján osztja különböző csoportokba a drónokat:
A javaslat alapján lehetővé válik új típusú repülőterek kialakítása is, amelyek az NFM szerint nemcsak a pilóta nélküli légi járművek szabályos működtetésére kínálnak lehetőséget, hanem akár kutatás-fejlesztési vagy képzési célokra is igénybe vehetőek. Az egyik legpraktikusabb újítást annak a mobilalkalmazásnak a kifejlesztése jelenti, amely lehetővé teszi, hogy a drónhasználók naprakész információkat kapjanak arról, hogy a repülés az adott területen, légtérben és időszakban engedélyezett-e. Az üzemeltetők számára kötelezővé tennék a felelősségbiztosítást is, arra az esetre, ha a drón valamilyen balesetet okoz.
Szabályozzák azt is, hogy a hobbicélú reptetés hol, mikor engedélyezett, illetve arra vonatkozóan is meghatároztak korlátokat, hogy a különböző kategóriákba tartozó drónokkal milyen magasra lehet repülni. Az I. kategóriába tartozókkal például a földfelszíntől számított 50 méterig. Ez ugyanakkor bonyodalmakat szülhet, ezek az eszközök ugyanis ennél magasabbra is képesek repülni, ám magasságszabályozóval a legtöbb nem rendelkezik. Ugyancsak problémás lehet az a kitétel, hogy a drónok sport-, illetve magáncélú működtetése csak a külterületeken lehetséges, a lakóépületeket legfeljebb 100 méterre, a reptetésben nem résztvevő embereket és járműveket legfeljebb 30 méterre közelíthetik meg – ezek igencsak leszűkítik a civil drónhasználat lehetőségeit.
A beérkezett vélemények alapján azonban még változtathatnak a rendeleten; az előírásokat enyhíthetik, de akár szigoríthatják is.
(itcafe.hu)