Cecília napja
Néhány napja, július 30-án volt 150 éve, hogy megszületett az autógyártás egyik legkiemelkedőbb személye, Henry Ford. 1963-ban született egy michigani farmon, ahol később "földműves-lokomotívot", azaz egy gőzmotorral működő traktort épített. Ekkor földművelésből és egy fűrészmalom üzemeltetéséből élt meg - talán ennek is köszönhető, hogy az autógyártásnál nagy hangsúlyt fektetett a famegmunkálásra és annak hatékonyságának megnövelésére.
Részlet Henry Ford "Ma és holnap" című könyvének egyik fejezetéből:
XI. FEJEZET - A FA KÍMÉLÉSE (részletek)
Számszerűsítés, számszerűsítés, számszerűsítés! Ezt lehet igazán megtanulni Henry Ford „tanításaiból". Mindent számol, legyen az értékteremtés vagy veszteség. Néha bevállal plusz költséget, hogy máshol sokszorosát nyerje. Átcsoportosít vagy épp üzemet áttelepít a kitermelés helyére, hogy a szállítási költségeket optimalizálja. Mindenhol figyel a tisztaságra, a takaríthatóságra, a pazarlás elkerülésére, és ahol lehet csökkenti a felesleges kiadásokat, majd az elért eredményeket ismét számszerűsíti.
„1924 januárjában egy új fűrészelési módszert vezettünk be, mely az eddigi gazdálkodást nevetségessé tette, mert a pazarlást és a hulladékot egészen elhanyagolható mennyiségre csökkentette. ... A fatörzsekből ezzel a módszerrel 2535 százalékkal több alkatrészt tudunk készíteni, mint a régi módszerrel, amikor a törzsekből legyalult deszkákat fűrészeltünk."
„Néhány évvel ezelőtt még pusztán fának tekintettük a fát, de a pazarlás láttára kezdtünk utánanézni, mit is lehet a fával csinálni. Fafeldolgozó üzemeink hulladékát és a fűrészport tüzelőanyagként használtuk fel s felületes vizsgálatra úgy látszott, hogy a lehető legjobban kihasználjuk a hulladékot. Felvetettük azonban szokásos kérdésünket: „Miért legyen annyi kihasználandó hulladék?" Ennek a kérdésnek megoldása vezetett minket a gyárainkba érkező ládák és dobozok faanyagának felhasználására, ez vezetett nagy erdőségek megvásárlására, erdőkitermésre, fűrészmalmok építésére, fadesztillálásra s végül egész fafeldolgozó műhelyünknek Detroitból az erdőkbe való telepítésére, hogy a szállítási költségeket megtakaríthassuk.
Nézzük először az üzemben végzett famegtakarítást. Hat évvel ezelőtt a csomagolásra hatszáz különböző nagyságú dobozt és ládát használtunk. Erre tanulmányozni kezdtük a csomagolást és a ládák méreteit, s jelenleg a hatszáz helyett csak tizennégyféle nagyságú ládánk van, melyek mindegyikéhez szabványos csomagolási utasítást adtunk. Ezenkívül a ládát igyekszünk pótolni nyersvászonzsákokkal és a papírhulladékokból saját üzemünkben előállított papírlemezt-dobozokkal, ahol és amikor csak lehet. Ezzel a szabványozással elértük azt, hogy ma csak harmadannyi deszkát használunk, mint akkor, amikor csak félakkora volt a termelésünk."
Az egész könyvet IDE kattintva érheti el >>>
(szoftver.leandesign.hu; Erdő-Mező Online - www.erdo-mezo.hu)