Ádám, Éva napja
Szabó Attila Erdők nélkül nincs Erdély című dokumentumfilmjének romániai premierje pontos látlelet az ország erdeinek és nemzeti parkjainak jelenlegi helyzetéről: a fakitermelés egyenlő az erdőirtással, a titokban zajló erőszak és korrupció pedig olyan rendszerszintű, hogy sokszor kibogozhatatlan. „Annyi változott, hogy legálisan lopnak” – hangzott el napjaink legdrámaibb környezetpusztításáról. A maszol.ro erdélyi hírportál a 2022-es Filmtettfeszt első dokumentumfilmjének vetítésén járt, amelyet közönségtalálkozó követett a film rendezőjével.
Október 2-án mutatták be Szabó Attila új, továbbra is égetően fontos témájú dokumentumfilmjét a magyarországi Duna World tévécsatornán, a rendező mozipremierje azonban Erdélyben zajlott pénteken a kolozsvári Victoria moziban, a 22. Filmtettfeszt alkalmával. Az erdőirtás két-három évtizede folyamatos probléma Romániában, erre reflektált Szabó 2015-ös dokumentumfilmje is, a Méregzöld mesék, amely a székelyföldi (ezen belül is Hargita megyei) falopásokkal foglalkozott Hans Hedrich segesvári származású, félig szász, félig magyar aktivista szemszögén keresztül. A forradalmat követő menekülthullámmal Németországba áttelepült civil aktivista, politológus és számos dokumentumfilm készítője az Erdők nélkül nincs Erdély-ben is központi szerepet kap – a filmben felbukkanó Tiberiu Boșutar, Mircea Barbu és Gabriel Păun aktivista munkájának lényegét köti össze narratív formában.
„A romániai famaffia mára a társadalom minden rétegét behálózta, korrupt erdészek, rendőrök, ügyészek, bírók és politikusok igazgatják a szálakat. A féktelen erdőirtás azonban nemcsak a környezetet, de a társadalmat is rombolja. Az elmúlt években egymást érték a maffiaszerű leszámolások, erdészeket gyilkoltak meg, erdőtulajdonosokat, civil aktivistákat vertek agyon, családokat tettek tönkre. A film a civil aktivisták szélmalomharcát mutatja be a romániai famaffiával szemben” – olvashatjuk a film ismertetőjében. A műfajilag néhol akciófilmnek is beillő alkotás helyenként nagyon szoros összetűzéseket is rögzített, a fent említett aktivisták bizonyítékain keresztül csoportos támadások, zaklatások is felbukkannak, amelyek kapcsán Mircea Barbu haditudósító, az egyik főszereplő elmondta, ma Romániában a környezetvédelmi aktivizmus sokszor veszélyesebbnek bizonyul, mint háborús vagy konfliktuszónák látogatása, hiszen olyan összetett maffiarendszerrel kell megbirkózni, amely magukból a hivatalos szervekből áll.
Szabó Attila a film vetítését követő közönségtalálkozón kifejtette: „Most egy kicsit úgy érzem, hogy sajnos itt a háború árnyékában azért elhalványodott ez a téma, jelentőségét vesztette. Mikor a Méregzöld meséket befejeztük, akkor végül is nyitva maradt a történet, és én azóta is figyelem ezeknek a civil aktivistáknak a napi munkáját, harcát. Úgy éreztem, hogy eltelt azután 8–9 év, és történt annyi akció, amit érdemes lenne egy filmben összefoglalni.”
Az Erdők nélkül nincs Erdély képsorain a hangsúly a nemzeti parkok helyzetére irányul. A faipar számára egyre kevesebb használható fa van, ezért a nemzeti parkok azok a területek, ahol különböző mondvacsinált indokokkal továbbra is zajlik a fakitermelés – csak egy erdészmérnök kell hozzá, akit senki nem ellenőriz, ahogyan a filmből is kiderül. Szabó Attila kifejtette: „Kimegy az erdőbe, lát egy fán egy katicabogarat. Azt mondja, fúj, kemény bogártámadás van, tarvágás kell a hegytetőre, onnantól kezdve az már papíron hivatalosan kivágott fa, de ettől függetlenül ez egy óriási természetrombolás.”
A „lepapírozott” források tehát egyáltalán nem megbízhatóak az oknyomozás folyamatában, a rögzített adatok javarésze légből kapott, és ha van is legális vagy reális alapja, azt is könnyen felülírják az aktuális, hatalmi pozíciókban lévők. „Most az illegális fakitermelés arról szól, ahogy elmondta a hargitai turisztikai vállalkozó: annyi változott, hogy legálisan lopnak. Már az nem megy, hogy kimész a szekérrel és a rőzsét hazaviszed, akkor megfognak. De hogyha az erdésszel jóban vagy, és ki tudtok találni egy indokot, onnantól már legális” – tette hozzá a rendező.
A film erdélyiségét tükrözi, hogy a munkafolyamatba különböző nemzetiségű aktivistákat, megszólalókat is bevontak. Szabó Attila az elmúlt időszakban többször dolgozott már velük, főként televíziós műsorok és előző filmje kapcsán. Ugyanakkor hozzátette, hogy a filmben sok a mobiltelefonos felvétel, ami ugyan technikailag hagy kívánnivalót maga után, de ezek mindenképp a hitelességet erősítik. Mindig lehet feszesebbre venni, rövidebbre zárni, vagy megmaradó anyagokat beletenni, hiszen itt két dolog fontos, a teljesség, illetve a dramaturgia – ugyanakkor arra is kell gondolni, hogy az embereknek meg is kell érteniük a mondanivalót – tette hozzá a rendező. Sok részletért meg kellett dolgozni: hónapokig kellett győzködni például Kádár Tibor Sándor fiatal erdészmérnököt, hogy hangoztassa véleményét a felvételeken, mire beleegyezett, hogy teljes mértékben vállalja azt, torzításmentesen. Nagyon nehéz volt olyan embereket találni, akik erdőtulajdonosok, és a megaláztatások, bántalmazások, verések, bírósági ügyek után ki merjenek állni a nyilvánosság elé. Az erdészeti vállalkozások és igazgatóságok jelentették itt a túloldalt – hangsúlyozta.
A rendező arra is tett utalást, hogy van esélye a filmnek bejutnia a romániai televíziós műsorok közé. A Méregzöld mesék utolsó gondolata az volt, hogy a történet folytatódik, sőt a harc még csak most kezdődik igazán, és megelőlegeződött a film folytatása. „A második ilyen filmet készítem el, és egyre kevésbé látom értelmét, hisz nézzünk körül, mi változott?” – hangsúlyozta.