A megelőzés a legfontosabb a fakitermelés munkák során
Az utóbbi időben ismét számos olyan, mezőgazdasági és fakitermelési munkavégzés közben bekövetkezett baleset történt, amelyeket figyelmetlenségből kialakuló veszélyhelyzet eredményezett. A mezőgazdasági munkák során a villamos tartószerkezetek, oszlopok és vezetékek jelentik a legfőbb veszélyforrást, ezért ezeket mindig kellő óvatossággal kell megközelíteni, még GPS-alapú, automata kormányzású erőgépekkel is.
Ezek a tartószerkezetek akkor is elkerülendők, ha bármilyen okból szükséges felmászni a munkagépre, mert ilyenkor a munkát végző veszélyes közelségbe kerülhet a vezetékhez. De nem csak felfelé kell figyelni: a föld alatti kábelek közelében végzett munkák is sokszor idéznek elő balesetet, áramszünetet, ezért az ilyen területen nem szabad a munkagéppel 50 centiméternél mélyebbre ásni.
Rakomány szállítása esetén a Közlekedési Hatóság magassági korlátozásait kell szem előtt tartani, megelőzvén, hogy az érintéstől a vezetékek összelengjenek, elszakadjanak, vagy akár eltörjenek a tartószerkezetek és a vezetékek a járműre, rakományra esve áramütést, vagy tüzet okozzanak, ezzel a rakomány, súlyosabb esetben az egész jármű leégését előidézve.
Különösen sok veszélyt hordoz a fémtárgyak szállítása: olyan fémtárgyat, amelynek szállításához legalább két ember kell, csak akkor szabad 15 méternél közelebb vinni a távvezetékekhez és tartószerkezeteikhez, ha a munkavégzők villamosan szigetelő lábbelit viselnek, vagy a talaj felszíne szigetelő anyaggal burkolt.
A távvezeték biztonsági övezetén belül - mely a külterületen középfeszültségű hálózat esetén a szélső vezetéktől mért 5-5 m-es sávot, kisfeszültségű hálózati esetén 1-1 m-es sávot jelenti - csak szakfelügyelettel, a helyi villamos szolgáltató jóváhagyása mellett végezhető munka. Ebben az övezetben gémes munkagéppel rakodni, illetve kosaras gépkocsiból munkát végezni szigorúan tilos!
Az E.ON csoport arra figyelmeztet, hogy a lelógó vagy földön lévő vezetéket mindig feszültség alatt állónak kell tekinteni. Amennyiben egy ilyen lelógó vezetékkel érintkezik a munkagép, nem szabad elhagyni a járművet, hanem jelezni kell a balesetet az E.ON hibabejelentő vonalán. Ha a járművezetőnek mindenképp szükséges elhagynia a munkagépet, nagyon ügyelnie kell rá, hogy ne érjen a vezetékhez, valamint a gépet és a földet egyszerre semmiképp se érintse meg, gyors és apró léptekkel hagyja el a baleset helyszínét.
(OrientPress Hírügynökség (OPH) / PRo Kommunikációs Kft.)