A Liebherr D9812 az év legjobb dízelmotorja
A svájci multinacionális Liebherr vállalat elsősorban a mobil daruiról, az építőipari gépeiről és háztartási hűtőgépeiről ismert. A vállalat az utóbbi években viszont az ipari, mezőgazdasági dízelmotorok fejlesztése és gyártása területén is jelentős eredményeket mutatott fel.
A Diesel magazin szerkesztőbizottsága a Liebherr D9812 motorját a 2017-es év dízelévé nevezte ki. Az év leginnovatívabb ipari dízelmotorjának járó „Diesel of the Year 2017” megtisztelő cím díjátadó ünnepsége 2017. február 23-án volt a veronai 30. Samoter kiállításon. A korábbi díjazottak sorát nézve több mezőgazdasági gépeknél is alkalmazott dízelmotor található (1. ábra).
[caption id="attachment_45616" align="aligncenter" width="600"]
1. ábra: Az elmúlt évek díjnyertes dízelmotorai[/caption]
Liebherr D9812 dízelmotor
A Liebherr D9812 típusjelzésű (1. kép) dízelmotor 12 hengeres, 600-os V henger elrendezésű, 175 mm furatú, 215 mm löketű, 62 liter lökettérfogatú, két turbótöltős, 1250÷2013 kW(1676÷2700 LE) teljesítményű, 1500÷1800 f/perc fordulatszámú, 8600÷9050 kg száraz tömegű, Tier 4f, Stage V emisszió besorolású, SCR-es ipari dízelmotor. A motor fordulatszámának mérséklése, a down-speeding jegyében készült, a motor élettartama igen magas és hatásfoka igen jó. A Liebherr D9812 dízelmotor nagy teljesítménye alapján ipari területen használják majd fel. A D98-as motorcsalád 16 és 20 hengeres változatban is készül, az utóbbi 4500 kW maximális teljesítményű.
[caption id="attachment_45615" align="aligncenter" width="600"]
1. kép: Liebherr D9812 típusjelzésű dízelmotor[/caption]
Liebherr D934 A7 dízelmotor
A Liebherr kimondottan a mezőgazdasági gépek számára is gyárt dízelmotorokat, ezek közül néhány típust mutatunk be. A legkisebb mezőgazdasági dízelmotor a D934 A7 típusjelzésű (2. kép), 4 hengeres, soros hengerelrendezésű, 7 literes lökettérfogatú, turbótöltős motor, amely 1900 ford./perc fordulatszámnál, 200 kW (272 LE) maximális teljesítményű. A 900 kg száraz tömegű, SCR-es dízelmotor teljesíti a Tier 4f, Stage V emissziós besorolást. A mezőgazdasági dízelmotorok esetében újszerű az, hogy a 4 hengeres soros elrendezésű motornál a dinamikus erők kompenzációját két kiegyenlítő tengely alkalmazásával valósítják meg. A Liebherr D934 A7 dízelmotor nyugodt járású, üzeme rezgésmentes.
[caption id="attachment_45614" align="aligncenter" width="600"]
2. kép: Liebherr D934 A7 típusjelzésű dízelmotor[/caption]
Liebherr D966 A7 dízelmotor
Az új D966 A7 típusjelzésű (3. kép), 6 hengeres, soros hengerelrendezésű, 13,5 liter lökettérfogatú, turbótöltős, 450 kW (612 LE) teljesítményű, 1163 kg száraz tömegű, SCR-es, Tier 4f, Stage V emissziós besorolású dízelmotor. A Liebherr ennek a korszerű mezőgazdasági dízelmotornak a sorozatgyártását 2019-ben kezdheti meg.
[caption id="attachment_45613" align="aligncenter" width="600"]
3. kép: Liebherr D966 A7 típusjelzésű dízelmotor[/caption]
Liebherr D9508 dízelmotor
A D9508 A7 típusjelzésű Liebherr dízelmotor (4. kép) 8 hengeres, 600-os V hengerelrendezésű, 128 mm furatú, 157 mm löketű, 16,2 liter lökettérfogatú, két turbótöltős, 505 kW( 686 LE) teljesítményű, 1900 f/perc fordulatszámú, 1600 kg száraz tömegű, SCR-es, Tier 4f, Stage V emisszió besorolású, mezőgazdasági motor. A Krone gyár a 700-as és a 770-es szecskázójába újabban ezt a D9508 A7 Leibherr motort építi be.
[caption id="attachment_45612" align="aligncenter" width="600"]
4. kép: Liebherr D9508 A7 típusjelzésű dízelmotor[/caption]
Az ipari dízelmotorok területén a Liebherr aktivitására jellemző, hogy a Deutz és a Liebherr 2016 októberében együttműködési megállapodást kötött a motorok világszintű forgalmazása kapcsán. 2017. február 8-án újabb együttműködési szerződés jött létre a John Deere és a Liebherr között a motorfejlesztési tervek, motortechnológiák és beszállítói fejlesztések összehangolására.
(Dr. Varga Vilmos - Agrofórum Online)