Teherbírás a nehéz erdei terepen is – Bemutatkozott a YAK, az AS-Motor legújabb gépe

Június elején Németországban mutatkozott be az AS-Motor új felülős, kalapácsos fűnyíró kaszája, ami a gyártó korábbi két termékét ötvözi, az AS 901 szárzúzót és az AS 940 Sherpa 4WD felülős mindentnyírót. A nemzetközi sajtótájékoztatón egyedüli magyarként az Erdő-Mező szerkesztősége volt jelen, ahol az új gépet testközelből is megtekinthettük, valamint üzemi körülmények között ki is próbálhattuk.
Teherbírás a nehéz erdei terepen is – Bemutatkozott a YAK, az AS-Motor legújabb gépe
Teljes képgaléria az AS-Motor németországi géppremierjéről >>> A gyártó új terméke az AS 1040 YAK 4WD nevet viseli, ami a korábbi modell, az AS 940 Sherpa továbbgondolt változata, ami egy igen különleges állatról kapta a nevét. A halandó ember számára már-már járhatatlan himalájai területeken élő serpák segítői a jakok. Az állatok a magas teherbírásuknak köszönhetően - nyugatias kifejezéssel élve -, áruszállító eszközként segítik a serpák munkáját. A jakok teherbírását és a nehezen hozzáférhető terepet szimbolizálja tehát a „YAK” elnevezés. [caption id="attachment_54630" align="aligncenter" width="600"]A Sherpa és a YAK egymás mellett - elsőre is jól látszik a különbség A Sherpa és a YAK egymás mellett - elsőre is jól látszik a különbség[/caption] Az extrém körülmények között is nagy teljesítménnyel dolgozó AS 1040 YAK a mindössze 335 kilogrammjának, alacsony súlypontjának, optimális tömegelosztásának (45% az első tengelyen, 55% a hátsó tengelyen) és állandó négykerék-meghajtásának köszönhetően megfelelő stabilitást biztosít a lejtős terepen, miközben a kaszálótechnika hihetetlen vágóerőt és tiszta vágási eredményt biztosít magas munkateljesítmény mellett. Stabilitásának elősegítése érdekében a 627 köbcentiméteres Profi Vanguard motor is alacsonyabbra került, mindössze 15 cm-rel a talaj felett kapott helyet. [caption id="attachment_54627" align="aligncenter" width="600"]Megnövelt munkaszélesség - A Sherpa és a YAK egymás mellett Megnövelt munkaszélesség, egyenletes vágási kép - A YAK és a Sherpa egymás mellett[/caption]

Oldalirányba kitolt vágóasztal, hogy „bárhol” dolgozhassunk

A korábbi AS 940 Sherpa 60 centiméteres vágási szélességét meghosszabbították, így az új AS 1040 YAK már 100 centiméter széles vágóasztalt és Y alakú lengőkéseket kapott. Ezek a magas gazban megbúvó akadályok elől ki tudnak térni. A vágási szélességnek köszönhetően a korábbi modellhez képest növekedett a teljesítmény, immár 6800 négyzetméteres területet is le lehet kaszálni vele óránként. as_yak_7 A vágási magasságot a kezelő mellett balra elhelyezett karral kényelmesen lehet állítani 7 pozícióban 30 millimétertől egészen 110 milliméterig. A tartalékkal ellátott üzemanyagtartály megakadályozza a tank kiürülését még lejtmenetben is, így ha a sor végén elfogyna, átállítható a tartalékra, ezáltal a gépkezelő dolgozva tud visszatérni a tankolás helyszínére. Az aszimmetrikusan, bal oldalra kitolt mulcsozó lehetővé teszi a közeli kaszálás kényelmét, így akár a fák tövében, akár a szalagkorlát alatt vagy egyéb nehezen hozzáférhető helyen is könnyedén el lehet végezni a kaszálást. A dombtetőn található törések, esetleges talajegyenetlenségek kompenzálására a vágóasztalnak függőleges irányban 14 cm-es mozgási intervallumot adtak, ezáltal elkerülhető, hogy a munkagép fennakadjon, vagy egyenetlen vágási képet hagyjon maga mögött. as_yak_5 A kőfelverődések, vastagabb ágak, gallyak visszacsapódása sem tehet kárt a gépben, mivel az alváz dupla ütés elleni védelmet kapott.

Ergonomikus vezetési kényelem

Az AS-Motor törekszik arra, hogy a lehető legnagyobb kényelmet biztosítsa felhasználóinak. Talán nem meglepő, hogy német gyártóként európai emberi méretekre alkották meg az ülést, nemcsak kialakításában, de állíthatóságában, valamint rugózásában is tovább gondolták a korábbi funkciókat. as_yak_16 Minden elem ergonómikusan lehetővé teszi a kezelőbarát működést, hiszen egészen 190 centiméteres magasságig kényelmesen ülhetünk benne. Az ülés rugózásának beállítását 60 és 120 kg között tudjuk elvégezni. Kialakításának köszönhetően a korábbi modellhez képest a kezelő magasabban ül, de a két oldalán lévő védőlemezt is újragondolták, így a magas gazban méginkább védve vagyunk a visszacsapódó ágak okozta sérülésektől.

Kitűnő vezetési élmény

A tömlő nélküli, alacsony nyomású gumiabroncsok komoly terepi teszteléseken mentek keresztül, mire megtalálták azt az optimális megoldást, ami a lejtős területeken még intenzívebb tapadást és stabilitást biztosít. Az automatikus sebességmegtartás, valamint a rögzítőfék még könnyebb munkavégzést garantál, de egy esetleges veszélyhelyzetben a jobb pedál lenyomásával minden funkció leáll, a gépet pedig automatikusan parkoló üzemmódba állítja, ezáltal elősegítve a károk és sérülések elkerülését. Az akkumulátorhoz és a motorolajhoz könnyebb hozzáférhetőséget biztosítanak, amivel a berendezés karbantartása is egyszerűbbé és gyorsabbá vált. as_yak_28 A bukókeret mindkét oldalán a sarkokat lecsapták, ezáltal egy meredekebb rézsűn is akadálymentesen lehet vágni, nem lesz gátló tényező a folyamatos haladásban. Az AS 1041 YAK kialakításának köszönhetően az akár 1 méter magas gazt is képes levágni, mulcsozni. as_yak_20 Ha tehát valaki extrém terepen szeretne hatékony és időtakarékos kaszálást végezni, azoknak kitűnő választás lehet az új AS 1041 YAK 4WD. Az AS-Motor hivatalos magyarországi importőre az ANDL Kft., akiktől helyszíni bemutatót is kérhetnek az ország bármely pontján: Nehéz János-Michael +36 30 296 00 56 +36 89 320 872 info@andlhusqvarna.hu www.andlkft.hu/asmotor (Rákóczi Ágnes - Erdő-Mező Online)