A jövő traktormotorja megérkezett – Deutz dízelmotor felelt meg elsőként a Stage V emissziós előírásoknak

3. kép. Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotorAz új EU Stage V környezetvédelmi levegőemissziós előírás 2019-ben lép hatályba. A Deutz az első olyan motorgyártó, amely elsőként kapott Stage V elfogadást mezőgazdasági dízelmotorjaira. Hannoverben, az Agritechnica kiállításon, november 12. és 18. között be is mutatják őket.

A dízelmotor működése közben szennyezi a környezetet. A tisztább mezőgazdasági dízelmotorokért megkezdett húsz éves fejlesztési tevékenység ugyanakkor eredményesen lezárult. A folytatás jegyében a mezőgazdasági dízelmotorokra is vonatkozó EU Stage V előírás életbe lépett, és 2017. április 13. után a típusjóváhagyások megkezdődhettek. A korábbi előírásoknak megfelelő motorok gyártását a „Stage V” hatályba lépése után be kell majd fejezni, és ezeknek a motoroknak utolsó beépítési dátuma 2020. december 31., kivéve a 56 ≤ P < 130 kW kategóriát, amelyre a 2021.december 31-i határidő vonatkozik.

A Deutz volt az első olyan motorgyártó, amelynek a Német Szövetségi Közlekedési Hatóság (KBA) EU Stage V tanúsítványt adott, kezdetben a mezőgazdasági motorcsalád TTCD 6.1, TCD 4.1 és TCD 3.6 jelzésű tagjaira.

Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

A TTCD 6.1 L6 típusjelzésű motor 6,1 literes, 6 hengeres soros és két turbófeltöltővel rendelkező, folyadékhűtésű dízelmotor (1. kép). A motor furata 101 mm, lökete 126 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2100 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 650 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 211 kW (283 LE) 1700 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 1226 Nm 1400÷1600 fordulatszám tartományban. Az alacsony fogyasztású motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 197 g/kWh, a motor száraztömege 595 kg.

Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TTCD 6.1 L6 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TCD 4.1 L4 típusjelzésű dízelmotor

A TCD 4.1 L4 típusjelzésű motor 4,1 liter hengertérfogatú, 4 hengeres soros , egy turbófeltöltős, folyadékhűtésű dízelmotor. A motor furata 101 mm, lökete 126 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2100 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 600 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 126 kW (169 LE) 1900 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 699 Nm 1400÷1600 fordulatszám tartományban. A motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 208 g/kWh, a motor száraztömege 460 kg.

Deutz TCD 4.1 L4 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TCD 4.1 L4 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

A TCD 3.6 L4 típusjelzésű motor 3,6 liter lökettérfogatú, 4 hengeres soros turbófeltöltős levegő-levegő visszahűtésű, folyadékhűtésű dízelmotor (3. kép). A motor furata 98 mm, lökete 120 mm, a legnagyobb motorfordulatszám 2200 1/min, a megengedett legkisebb fordulatszám 800 1/min. A motor legnagyobb teljesítménye 100 kW (134 LE) 2000 1/min fordulatszámnál, és legnagyobb forgatónyomatéka 500 Nm 1600 1/min fordulatszámon. A motor jellegzetes fajlagos hajtóanyag-fogyasztása 214 g/kWh, a motor száraztömege 477 kg.

Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

Deutz TCD 3.6 L4 típusjelzésű dízelmotor

A motorok hajtóanyag-ellátó és kipufogógáz-utókezelő rendszerei

A Deutz AG mezőgazdasági dízelmotor család tagjai számos szabadalom kidolgozásának és innovációs megoldásoknak eredményeit tartalmazzák, amelyek segítségével mind a gazdaságos üzemeltetést, mind pedig a környezetvédelmi előírásoknak való megfelelést biztosítani tudja.

A mezőgazdasági dízelmotorok Deutz Common Rail (DCR) hajtóanyag-befecskendező rendszerrel, valamint az új fejlesztésű elektronikus motorszabályozással (EMR4) működnek. A levegőellátó rendszer turbófeltöltője után levegő-levegő (intercooler) visszahűtést és hűtött kipufogógáz visszavezetést (ceEGR) alkalmaznak.

Az EU Stage V teljesítése érdekében a mai kialakítású Deutz mezőgazdasági dízelmotorok kipufogógáz-utókezelő rendszere (EAT) összetett felépítésű. A motorok EAT technológiája dízeloxidációs katalizátorral (DOC), valamint szelektív katalitikus redukciós (SCR-AdBlue) rendszerrel és dízelrészecske szűrő (DPF) berendezéssel rendelkezik. A levegőellátó, a hajtóanyag-ellátó és a kipufogógáz-utókezelés optimális vezérlésével biztosítható a motorok igen kedvező üzemanyag-fogyasztása.

A kompakt moduláris kialakítású kipufogógáz-utókezelő rendszer szerelvényeinek elhelyezése minimális helyigényű és optimális akusztikai kialakítása biztosítja, hogy hangtompító alkalmazására nincs szükség. A termékváltozatok és az alkalmazások széles választéka könnyen kielégíthető a moduláris rendszerrel.

Felhasznált forrás: www.deutz.com/en/media/press-releases/

(Dr. Varga Vilmos – Agrofórum Online)

erdomezolike

Hozzászólások

hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?