Erdészeti Dutra traktorok a kiskőrösi találkozón (+KÉPEK)

em_dutra_talalkozo_53Van úgy, hogy olyan 70-80 cm-re felveszi az elejét, 20-30 méteren keresztül a levegőben van, a csörlőben megtámaszkodik, hanyatt esni nem tud, úgy viszont már nagyot fog, aztán csak megy-megy, és amikor már olyan terepen van, leteszi az orrát, és akkor lehet kormányozni. Vajon minden Dutra így dolgozik az erdőkben?

Teljes képgalériánk a III. Kiskőrösi Dutra Találkozóról >>>

Egyelőre a III. Kiskőrösi Dutra Találkozón feszültek egymásnak erejükkel a gépek a látványos traktorhúzó versenyen, emelkedtek a buckaugratások és a híres Dutra Cross során. A május 22. és 24. közötti, mintegy 70 traktort és több ezernyi embert megmozgató rendezvény a városban lévő Közúti Szakgyűjteményben kezdődött, majd Kiskőrös-Erdőtelek területén immár a gyakorlatban folytatódott.

Az érdeklődők ott már a szemügyre vehették azt is, amit valójában mindenki tud ezekről a strapabíró vasakról, de mégis jó újra és újra saját szemmel is meggyőződni róla. Dutrásokat kérdeztünk meg a tulajdonukban lévő, erdészeti munkálatokban használt gépeikről.

Jánoskó Zoltán 4400-as Dutrája 2-3 köbméteres ledöntött fákat húz szárban, az erejét talán az MTZ 82-eshez lehetne hasonlítani, de a Dutra az erdőben kevesebbet, közúton többet fogyaszt, ezért az erdőn használják többet, ott az MTZ-nél jobban teljesít.

– Vasváron láttuk meg, az első kereke le volt lapulva, azt sem tudtuk, milyen gép, mert nem egészen olyan kabin volt rajta, mint a gyári Dutrának. Megtetszett, megvettük. Jó erősnek bizonyult, megszerettük. Ez 2000-ben volt, 5 évvel később egy másikat is beszereztünk. Korábban nem volt tapasztalatom vele, ezt a közepes méretűt pedig egyáltalán nem ismertük.

em_dutra_talalkozo_44

 

Ők gyakran megfordulnak találkozókon, többnyire azonban gépek nélkül, mert problémás lenne azok szállítása.
– Szépek, jól ki vannak pofozva, de ezeken látszik, hogy csak bemutatásra használják. Mi meg arra, hogy keményen dolgozzanak. Van úgy, hogy olyan 70-80 cm-re felveszi a kerekét a talajtól, 20-30 méteren keresztül a levegőben van – csörlőben megtámaszkodik, hanyatt esni nem tud, úgy viszont már nagyot fog -, aztán csak megy-megy, és amikor olyan terepen van, leteszi az orrát, akkor már lehet kormányozni.

– Elmondható, hogy a gép van önért és nem fordítva.
– Az biztos! Az egyik most épp motorcserés lett.
– Egyszerű volt a cseremotor beszerzése?
– Egy Csepel teherautó motorja került bele. Az interneten rengeteg van belőle. De a mai világban mindent, ami kell, legyártanak hozzá. Az ember beviszi egy esztergályoshoz, megmondja, hogy milyenre van szüksége, és egy hét múlva kész. Javítás szempontjából is egyszerű, mi magunk végezzük. Az ember kiéli vele a második gyerekkorát. Nekem gyerekkoromban nem volt legóm, de most van Dutra traktorom!

em_dutra_talalkozo_34

A Fertődről érkezett Megyeri Tamás ismeri a Kiskőrösön megjelenő Dutrások javát, tudja, kik dolgoznak a gépekkel, és kik azok, aki csak felújítják és kiállításokra járnak velük. Az ő majdnem 50 éves gépe mintegy 4-5 éve van nála, és 100 km-t ment érte. Egy motorcsere után használhatóvá vált.

– Aki ésszel gondolkodik és ezzel dolgozik, az általában fordít rá. Nem szabad addig várni, míg darabokra hullik, amikor valami aktuális szerelési gond van, azt meg kell oldani, hogy az állagát megóvjuk.
Az ő családjában korábban is volt Dutra, az édesapja dolgozott vele. A mostani gép mellett van egy kimondottan erdészeti traktora arra az esetre, amikor hegyvidéken van, de az év nagy részében a Dutrával dolgozik.
– Csörlővel húzok fát legtöbbször, meg néha úgynevezett közelítő kullóval hordunk vele méter fát. Még annyi igazítás volt vele, hogy a kormányt szervósra kellett átalakítani, hogy az ember keze ne törjön le, ha egész nap tekergeti.

em_dutra_talalkozo_38

Bedi Péter Vas megyében, a Szentgotthárd közelében lévő Farkasfán él, UR-50-es típusú gépét ott állította munkába, az erdőben használja vonszolásra. Természetesen ő sem állt meg egyetlen Dutránál, az azonos típusú gépek közül az egyik 2000-től, a másik 2010-től van nála.
– A családban volt egy UE28-as, édesapám vette a faluban, és én is mindenképp szerettem volna egyet. Az egyikért Borsfára kellett menni, Zala megyébe, azt működőképes állapotban vettem, kb. 1970-es gyártmány lehet. A másik Rábagyarmatról való, azon egy jó erős hónapot dolgoztunk, mire összeállt és elindult.

A háromnapos, Dutrákat minden téren próbára tevő rendezvényen mindenki megcsodálhatta a leginkább kedvére való gépet. Az egyszerre történő indítás, és a várost átszelő díszfelvonulás során jól megmutatkozott a gyakran 60 éves vasak állapota, bár az leginkább a tulajdonosok gondoskodásán múlik. Ha a gépek választhatnának, Ódor Krisztiánhoz biztos, hogy sok szívesen kerülne közülük.

Az ő UE-28-asa kétévnyi ráfordított munka után márciusban le lett műszakiztatva, feladata pedig leginkább csak tűzifa szállítása, olykor némi földmunka: kis szántás, boronálás, valamint pótkocsi vonatás, szénaszállítás. Helyreállításakor a közúton való használat volt az elsődleges cél.
– Mielőtt megvettem, legalább 5 évet állt egy diófa alatt üzemképtelenül. Motorproblémája volt és a hajtásban is voltak vele gondok a megannyi karosszériamunka mellett.

dutra_em_2

A kis gépnek csakugyan jó dolga van, hisz mellette egy MTZ 50-es végzi az aktív fizikai munkát.
– Már évekkel ezelőtt megtetszett a formája és az, amiket írtak róla, hogy mennyire kezelhető, mennyire erőteljes a kevés lóerejéhez képest. Ez szinte elvarázsolt. Az interneten böngészve találtam rá, és mivel ez egy magyar gép, tartom magam annyira magyarnak, hogy ha hobbi traktort vásárolok, akkor az egy Dutra legyen. Annyira szerettem volna egyet, hogy akkor az sem számított, hogy üzemképtelen, csak hogy legyen egy a birtokomban. Gépész vagyok, úgy voltam vele, hogy olyan nincs, hogy nem lehet megjavítani. Sőt, még kihívást is jelentett. A szerelését könyvek és szintén internetes segítség alapján végeztem. Gergics Antal működtet egy nagyon hasznos fórumot, ahonnan nagyon hasznos tanács érkezett”.

A gép érdekessége, hogy most került először forgalomba. Korábban egy szombathelyi kertészetben dolgozott, és semmilyen hivatalos azonosítóval nem rendelkezett. A műszakiztatáshoz elvezető hivatalos út nehézsége sokakat visszavetett volna, ő azonban elszántan kijárta, így mára nem csak egy szép, hanem egy jól működő, legálisan közlekedő Dutra boldog tulajdonosa. „Az eszmei értéke nagyobb, mint amivel pénzben kifejezhető lenne”- vallotta, megerősítve a Dutrák szerelmeseinek azon táborát, akik azonban szinte mindent alárendelnek a márka hiteles megbízhatóságáért.

(Csomós Éva – Erdő-Mező Online – www.erdo-mezo.hu)

erdomezolike

Hozzászólások

hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?