Megszavazták: Szabad az erdő a lovasoknak és a kerékpárosoknak

Az Országgyűlés június 11-én a gyalogos turistákkal azonos szabályokat terjesztette ki az erdőben lovaglókra és kerékpározókra.
Megszavazták: Szabad az erdő a lovasoknak és a kerékpárosoknak
A lovasok és a bringások eddig csak a nekik kijelölt utakat járhatták, ellenkező esetben folyamatos szabálysértést követtek el, melyet több esetben is büntetett hazánkban a hatóság. Az MTI-re hivatkozva a terepsport.hu azt írta, hogy a képviselők 296 igen szavazattal (ellenzéki és kormánypárti együttes támogatással), 9 tartózkodás mellett döntöttek a fideszes Horváth László és Potápi Árpád indítványának elfogadásáról. A híradások szerint a kormánypárti politikusok a változtatást azzal indokolták, hogy a jelenlegi szabályozásban alkalmazott megkülönböztetés “komoly anyagi és erkölcsi károkat okoz” a lovasoknak és a lótartóknak – ennek szellemében változtak “az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény” egyes pontjai. Korábban arról írt a portál, hogy a hegyikerékpárosok ebből a szempontból ezúttal sem a hazai hivatalos szervezeteik lobbierejének és aktivitásának köszönhetik azt, hogy immáron őket sem büntet(het)i majd meg az erdőben való kerékpározásért senki, ha azt nem a kijelölt kerékpáros útvonalon teszik. A Parlamenti anyagok között böngészve kiderül és alátámasztást nyer az egyik legnagyobb hazai kerékpáros portálon, a Bikemag-en is közölt információ, miszerint az utolsó utáni pillanatban, a Révész Máriusz képviselőnek köszönhető módosító indítvány volt a siker záloga, mellyel a lovasok mellé a kerékpárosok is odakerülhettek. A zárószavazáshoz előterjesztett egységes javaslat legfőbb pontjai szerint azonban továbbra is marad jelentősége a kerékpáros- és lovas turistajelzéseknek is – leginkább a “közös2” (például gyalogos/kerékpáros) használatú szakaszokkal kapcsolatos, elsősorban a biztonságot szem előtt tartó rendelkezések és alkalmazandó passzusok kapcsán. Az engedmények a meglévő erdei úthálózatra vonatkoznak, melyeknek használatát mind az állami-, mind a magánerdők esetében az erdőgazdálkodó alapesetben tűrni köteles, az útról letérni azonban továbbra sem ajánlatos. Az erdőben a jelzett turistautak és kerékpározás célját szolgáló utak, valamint a bejelentett lovaglás célját szolgáló utak nyomvonalát, jellemző adatait a közjóléti létesítményekről vezetett nyilvántartásban kell nyilvántartani és az erdészeti hatóság honlapján kell majd közzétenni. Megerősíti a törvénymódosítás, hogy az erdőben quaddal, terep-motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, valamint motorkerékpárral közlekedni tilos. Továbbra is vannak „tiltott” területek Eisenkrammer Károly korábbi válogatott kerékpáros mindezek kapcsán azt írta Facebook oldalán, hogy az eddigi szabályozás szerint az erdőbe alapestben nem lehetett behajtani kerékpárral – kivéve a kijelölt kerékpáros utakon. A mostani szabályozás alapján ez megfordul, vagyis alapvetően be lehet hajtani kerékpárral az erdőbe – kivéve ott, ahol azt valami okból nem szabad. Vagyis továbbra is vannak „tiltott” területek, utak, ösvények. “Az erdőben való kerékpározás csak valamilyen meglévő úton értelmezhető. Vagyis az utakról letérni, új nyomokat vágni, és ezzel az erdőben kárt okozni nem szabad – ezt egyébként nem az Erdőtörvény, hanem a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény szabályozza.” – írta Eisenkrammer. Az újonnan telepített erdőterületekre (amíg a fák el nem érik a 2 méteres magasságot), vagy erdőrezervátum területére sem gyalog, sem kerékpárral nem lehet behajtani – ezekben a szabályokban nem történt változás. Ami újdonság, és ami a leginkább érinti az átlagos kerékpáros sportolót, kirándulót az az, hogy kijelölt turistaúton csak abban az esetben lehet kerékpározni, ha azt erre külön kijelölték. Vagyis ha sárga, kék, zöld stb. jelzéseket látunk az út melletti fákon, de nincs ott ezek mellett kerékpáros piktogram, akkor tilosban járunk! Használhatóak viszont az erdei egyéb utak, például ahol az erdészeti járművek is közlekednek. Ezután is a szabályozás része marad, hogy az erdei utakon akár gyalog, akár lóval vagy kerékpárral csak saját felelősségre tartózkodhatunk. Szerettük volna megtudni mindezek kapcsán az Északerdő Zrt. állásfoglalást: a társaság néhány nap türelmet kért az ügyben, és azt, hogy “várjuk meg, amíg a Magyar Közlönyben is megjelenik a jogszabály-változás. (mon.hu) erdomezolike