2025. október 26. vasárnap,
Dömötör napja
Dömötör napja
A sok évszázados egymás mellett élés és a nagy múltra tekintő német–magyar kapcsolatok hatása a vadászat terén is tetten érhető, legyen szó akár a szokásokról vagy a külsőségekről. A Nagyvad Hunting Kft. ügyvezetője szerint a német nyelvterületről nagy számban érkező vendégek túlnyomó többsége odafigyel rá, hogy tartalmasan töltse el idejét, s nem feledkezik meg a terítéken lévő vadnak kijáró tiszteletről sem.
„Ha nem mondják ki, akkor is elvárják a tradíciók követését, mivel ebben a körben természetesnek veszik, hogy az elejtett szarvast megilleti az utolsó falat, a gondosan összerakott teríték, a máglya, és ha egy mód van rá, a vadászkürtösök alkalomhoz illő szólamai” – foglalta össze tapasztalatait a vadászatszervező Nagy Zoltán.
Tengerdi Győző és Varga László hasonlóképpen látták mindezt, majd jelezték: mások, például a skandinávok, a spanyolok vagy a Benelux-államokból érkezők számára e szokások még hírből se mindig ismertek. A Lajtán innen és túl egyaránt hagyományos vadászviselet helyett ők inkább a túra- és sportruházati boltok drága ruhaneműit húzzák magukra, vagy egyszerűen farmerban, flanelingben, mellényben indulnak útnak. A vadászat végén azonban ők is megismerhetik a magyar tradíciókat, amihez természetesen megfelelően képzett kísérők és személyzet szükségeltetik. Erre viszont megéri ügyelni, hiszen ezek a vendégvadászok a kapott tradicionális „kiegészítőkből” adódóan felejthetetlen élménnyel lesznek gazdagabbak.
„Amint az a fentiek alapján sejthető, a hazánkba látogató vadászok zöme német ajkú, de egyre többen érkeznek Európa és a világ más országaiból. Növekszik a szláv vendégek száma, a spanyoloké viszont a gazdasági válság miatt csökken. Ám az őszi idényre így is már az év első felében elkel a vadászati lehetőségek legjava” – tudtuk meg Nagy Zoltántól.
A HM Verga Zrt. vezérigazgatója szerint népszerűségünknek az az oka, hogy a magyar vad mindenütt ismert. „Számos ranglistás trófeánk és az elégedetten hazatérő vendégek öregbítik a hírnevünket” – sommázta a siker titkát Tengerdi Győző, aki úgy vélte, versenytársaink alacsonyabb áraival szemben a honi vad és a szolgáltatás minőségét, valamint az ügyesen megtervezett marketinget állíthatjuk. A Bakonyerdő és a HM Verga Zrt. például minden alkalmat megragad, hogy közvetlen kapcsolatba kerüljön leendő partnereivel, ezért újra meg újra feltűnik nagyobb bel- és külföldi szakvásárokon, -kiállításokon.
Nagy Zoltán azt is elmondta, hogy a vendégek nem vadászó családtagjainak igény szerint külön programokat: kirándulást, városnézést, gasztronómiai bemutatót szerveznek. Érdemes azonban megjegyezni – fűzték hozzá nyilatkozóink –, hogy az utazási szokások változóban vannak. Amíg régebben egy hetet, esetleg hosszabb időt is eltöltöttek itt a vadászó vendégek, mára jellemzően négy-öt napra szerződnek, de nem ritkák az ennél rövidebb vadászatok sem.
(MNO)