Olivér napja
Az országszerte megugrott tűzifakereslet nyomán a szállítások is megszaporodtak. Ennek jegyében ismét közösen ellenőrzött a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) EUTR hatósága és a Zala Megyei Kormányhivatal közlekedési hatósága, azonban – a jogkövető fakereskedőktől és a lakosságtól kapott pontos információknak köszönhetően – ezúttal sokkal célirányosabbak voltak a hatósági rajtaütések. Bizony jó pár „ügyeskedő” akadt horogra.
A tél közeledtével keresettebb termék lett a tűzifa, ami növeli a jogsértések számát is. Bár a legtöbb tűzifakereskedő és -szállító már ismeri és betartja a szabályokat, mindig akadnak olyanok, akik kibúvókat keresnek. A Zala megyei közös hatósági ellenőrzések során néhányan rendkívül változatosan kitöltött dokumentumokkal, fakitermelési engedélyekkel, szerződésekkel igyekeztek meggyőzni az ellenőröket arról, hogy esetükben miért nem szükséges teljesen kitölteni a szállítójegyet. Próbálkozásuk sikertelen maradt: 3 szállítmány zár alá került, egy esetben a további forgalmazási tevékenységet is felfüggesztették a szakemberek, 9 ügyfélnél pedig további hatósági ellenőrzés vált indokolttá.
A jogsértők sorában volt olyan tűzifaárus, akinek a rokonságát már korábban eltiltottuk a tevékenységtől, ám ez nem vette el a kedvét a megfelelő iratok nélküli szállítástól. A razzia során sikerült lefülelni olyan szállítmányokat is, amelyekről okkal feltételezhető, hogy az eladó kereskedő tudott a vevője jogszerűtlen fakereskedelmi tevékenységéről, mégis segítette azt a saját eladásaival. Ebben az esetben mind a két cég alapos kivizsgálásra számíthat.
A közlekedési hatóság szakemberei számos esetben intézkedtek a tűzifarakomány nem megfelelő rögzítése vagy túlsúly, több esetben ezek együttes fennállása miatt. Egy járművet pedig soron kívüli műszaki vizsgálatra rendeltek. Általánosságban is elmondható, hogy a lakossági tűzifaellátást végző tehergépjárművek műszaki állapota nem kielégítő Zala megyében, ráadásul a fuvarköltségek csökkentése érdekében jelentősen túlterhelik azokat, ami különösen balesetveszélyessé teszi a közlekedésüket. Ezek a mulasztások egyébként 2021 februárjától közigazgatási szabályszegésnek minősülnek, melyekhez a jogszabály jelentős mértékű bírságot rendel.
Ugyanakkor örömre adott okot, hogy az ellenőrzést végző kollégák ezúttal is jó néhány példásan kiállított irattal szállított, gondosan összerakott, a megrendelő minden igényét kielégítő szállítmánnyal találkoztak. Továbbá az ellenőrzés során egyetlen olyan szállítmányt sem állítottak meg, amelyben a tűzifa külföldre szállítását szabályozó kormányrendelet előírásait megsértették volna.
Ismételten felhívjuk a rönkfát és a méterfát szállítók figyelmét, hogy a képen is látható módon (menetirányra merőlegesen, keresztben) felterhelt áru esetében a nyitott, oldalfal nélküli, nem megfelelő rakoncakiosztású járműveknél az oldalirányú elmozdulás elleni védelem nem biztosítható csak feszítőhevederek alkalmazásával. Ez nem felel meg a hatályos jogszabályi előírásoknak sem! Az ilyen típusú szállítmányok mindegyikénél megállapítható volt (akár nyerges szerelvényről, akár kisteherautóról volt szó), hogy a rakományegység több helyen egyáltalán nem érintkezett a feszítő hevederrel, tehát voltak rögzítetlen rönkök a járművön. A hatóság minden ilyen balesetveszélyes szituációban a rakomány lerakását vagy lehetőség szerint annak átrakását rendeli el.
- közölte a NÉBIH.