Négymillió erőgép, piacvezető pozíció - 75 éves az MTZ
A Minszki Traktorgyárat 1946. május 29-én alapították. A kezdetektől napjainkig majdnem 4 millió MTZ erőkép gördült le a futószalagról. A gyár kínálatában több mint 100 traktortípus szerepel, így érthető, hogy a BELARUS márkát a világ összes államában ismerik, közvetlen kereskedelmi tevékenységet az anyavállalat a világ több mint 60 országában folytat.
A Minszki Traktorgyár a világ számos országában alapított saját tulajdonú vállalatot. Magyarországon ez 2003-ban történt meg. A kizárólagosan gyári tulajdonú BELARUS TRAKTOR Kft. napjainkig több mint 15 000 BELARUS traktort értékesített hazánkban, évek óta megőrizve vezető szerepét a a magyar traktorpiacon. Az elmúlt 60 év alatt a hazankban értékesített BELARUS traktorok száma meghaladta a 100 000 darabot. A képviselet a mezőgazdasági és erdészeti erőgépek széles választékát forgalmazza, összesen 26 típust, 30 lóerőtől 360 lóerős teljesítménytartományban, igény esetén azonban úgynevezett mini traktorok (8-15 LE) is beszerezhetők.
Az MTZ traktorok Magyarországon 1958- ban jelentek meg. Amint az eladott darabszám is bizonyítja, az erőgépek kiállták az idő próbáját. A megváltozott gazdasági körülmények ellenére az MTZ traktorok az évtizedek során kiharcolt piaci pozíciójukat megőrizték a nyugati, illetve egyéb gyártókkal szemben. Mindezt elsősorban a megbízhatóságuk, az egyszerű és olcsó javíthatóságuk, az alacsony üzemeltetési költségük, a hosszú élettartamuk és nem utolsó sorban a kedvező áruknak köszönhetik.
Az MTZ traktorok története
A minszki gyárban először ekét (“2PF-55”) , indító motort (“PD-10”) és licenc alapján lánctalpas traktort (“KD-35”) gyártottak. Ezt követően, kormányhatározat alapján terveztek egy 37 LE teljesítményű kerekes traktort két változatban (MTZ1, MTZ2). A prototípus kisérletek után 1953-ban kezdődött az MTZ traktorok sorozatgyártása, amely hosszú távon meghatározta a gyár működését, fejlődést.
[caption id="attachment_63941" align="aligncenter" width="600"]
MTZ-2 traktor[/caption]
A gyakorlat számára azonban nem volt elegendő az MTZ2 képessége, ezért a fejlesztők létrehozták az MTZ-5 modellt (prototípus, 1956), amelyet az MTZ-5M and MTZ-5L típusok követtek (prototípus,1957). A következő évben megszületett az MTZ-7 típus, amely már vezetőfülkével is rendelkezett. A fejlesztés azonban folytatódott, és 1959-ben megjelentek 48 LE teljesítményű és nagyobb üzemeltetési sebességtartománnyal (5-10km/h) rendelkező MTZ-5LC and MTZ-5MC típusok. Ezekkel párhuzamosan születtek a segédmellső hajtású MTZ-7M, MTZ-7MC and MTZ-7LC típusok, amelyeket azonban csak rövid ideig gyártottak (1959-1961).
A különféle változatok tapasztalatait feldolgozva elkészült a gyár legnagyobb sikereket elérő MTZ-50/52 típuscsaládja (MTZ 550/552). A traktorokba 55 LE teljesítményű motor és kilencfokozatú sebességváltó került (1,65-25 km/h). A gyári adatok szerint 1961 és 1985 között összesen 1 256 800 darab MTZ-50/52 traktort szereltek össze a Minszki Traktorgyár különböző üzemeiben.
[caption id="attachment_63942" align="aligncenter" width="600"]
MTZ-50/550/80/82 traktorok[/caption]
A nagy sikerek ellenére a változó felhasználói igények alapján tovább kellett lépni. A fejlesztések és vizsgálatok eredményeként 1974-ben megkezdődött az MTZ 80/82 traktor család (MTZ-82P, MTZ-82H, MTZ-82K) gyártása. A traktorokba 80 LE teljesítményű motor és 18/4 fokozatú sebességváltó került beépítésre. Az MTZ-80 típus sikeresen szerepelt az amerikai tesztállomás vizsgálatán (University of Lincoln, Nebraska).
[caption id="attachment_63943" align="aligncenter" width="690"]
A legújabb Belarus-82 (2020)[/caption]
A kilencvenes évektől lényeges változások történtek a traktorgyárban, amikor – a megváltozott igények alapján - megkezdődött a mini (MTZ-05, MTZ-06, MTZ-082) és nagyteljesítményű (280LE, 2003; 360LE, 2005; 450LE, 2006) traktorok kifejlesztése.
[caption id="attachment_63944" align="aligncenter" width="600"]
MTZ mini traktorok[/caption]
A traktorok forgalmazásában is változások történtek, mivel megcélozták a fejlett európai piacokat, amelyek követelményeit a saját motorok nem mindegyike elégítette ki. Ezért egyes típusokba import motorok kerültek beépítésre (Honda, Yanmar, Lamborghini, Cummins, Caterpillar). Először 1997-ben értek el sikereket, amikor az MTZ-800, MTZ-900 és MTZ- 1000 típusok megkapták az Egyesült Királyság engedélyét (UK quality certificates № 001, 002, 003).
Az új piacok meghódítása céljából a fejlődő országok számára speciális szériákat alakítottak ki (Belarus 311, 511, 512, 911, 912). Az MTZ traktor Vietnamban még bankjegyen is megjelent.
[caption id="attachment_63945" align="aligncenter" width="600"]
MTZ traktor vietnami bankjegyen[/caption]
A nagyteljesítményű traktorok fejlesztése tovább folytatódott, amikor 2010-ben elkészült a 355 LE teljesítményű Belarus-3522, illettve 2016-ban a 466 LE teljesítményű Belarus-4522 modell.
[caption id="attachment_63946" align="aligncenter" width="610"]
Belarus-3522 traktor[/caption]
Mivel ekkora motorokkal a gyár nem rendelkezett, ezért az ezekhez szükséges példányokat a Caterpillar cégtől szerezték be. A folyamatos ellátás érdekében a német Zeppelin képviselettel kötöttek megállapodást, és megkezdődött a „Yellow Line” sorozat előkészítése, amelynek eredményeként a Belagro-2019 kiállításon bemutatták az 500 LE teljesítményű Belarus-5022 modellt. Ennek érdekessége, hogy az EU piacára EURO-V, míg orosz és fehérorosz területekre Stage III emissziós besorolású változat készül.
[caption id="attachment_63947" align="aligncenter" width="600"]
Belarus-522 (Yellow Line) traktor[/caption]
A kiállítás másik újdonsága, a Belarus 3525 traktor gumihevederes járószerkezetű változata (Poluzzi Track System, Olaszország) volt. Az új megoldás nagy előnye, hogy a gumihevederes járószerkezet egy hagyományos kerekes változat keréktengelyeire átalakítás nélkül felszerelhető anélkül, hogy befolyásolná a traktor kezelését, illetve terhelés eloszlását.
[caption id="attachment_63948" align="aligncenter" width="600"]
Belarus-3525 gumihevederes traktor[/caption]
A Minsk Tractor Works (MTW) az Agritechnica-2019 kiállításon nagy feltűnést keltő bemutatót tartott traktorparkjának modernizálásáról. A 75-155 LE teljesítmény kategória új modelljei azzal a céllal készültek, hogy kielégítsék az európai piac követelményeit (környezetvédelem, komfort, dizájn). A sorozat alaptípusa a BELARUS-742.7 modell, amelyet 75 LE teljesítményű CATERPILLAR C2.2 motorral szereltek, amelyek teljesítik a Stage V emissziós előírásokat.
[caption id="attachment_63949" align="aligncenter" width="600"]
Belarus 742 traktor[/caption]
A gyártó a jövőben piacra kerülő, 50–75 LE teljesítménytartományt felölelő új traktorcsaládot a legendás MTZ-50 és MTZ-80 modellek újjászületésének tekinti. A kiállításon ezen kívül látható volt a BELARUS-923.7 (95LE, Caterpillar C3.6 motor), a BELARUS-952.6 (95LE, Minsk Motor Plant motor), a BELARUS-1220.7 (122LE Caterpillar C3.6 motor) és a német piacon népszerű BELARUS-1523 (155LE, Minsk Motor Plant motor) modell.
[caption id="attachment_63950" align="aligncenter" width="610"]
Belarus-1523 traktor[/caption]
A fejlődés azonban nem állt le, amelyet bizonyít a legújabb híradás, amely szerint az European Stage-V emissziós követelményeket kielégítő Caterpillar motorral szerelt BELARUS-952.7, 923.7, 1025.7, 1220.7, 1221.7 típusok megkapták az európai forgalmazáshoz szükségesz Európai Uniós bizonyítványt. A tervek szerint a traktorok sorozatgyártása 2021 negyedik negyedében kezdődik.
[caption id="attachment_63951" align="aligncenter" width="860"]
Belarus-923 és Belarus 82-1 traktorok[/caption]
A minszki traktorgyár fejlesztői azonban nemcsak a jelenre, hanem a jövőre is gondolnak, amelyet az ábrán látható „futurista” elképzelés szemléltet.
[caption id="attachment_63952" align="aligncenter" width="600"]
A jövő Belarus traktora[/caption]
Forrás:http://belarus-tractor.com/en/;https://www.abw.by/novosti/commercial/204683; https://www.profi.co.uk/news/new-look-belarus-tractors-way;http://belarus-tractor.com/en/company/news/two-thousand-nineteen/the-age-of-pioneers-is-still-there/; https://belmtz.hu/bemutatkozas/