Minden, amit tudni kell a királyréti napelemes erdei kisvasútról
Akik az elmúlt hónapokban jártak a Királyréti Erdei Vasúton elvétve láthattak egy igen különleges járművet föl-alá gurulni, ráadásul szinte hang nélkül. A megjelenésében is megkapó motorkocsit stílszerűen a 120 éves Királyréti Erdei Vasút Napján adják át május 4-én.
A magyar mérnökök és kivitelezők által kifejlesztett és helyben készített prototípus különleges mérföldkő lehet a kisvasutazásban. Ugyanis a már eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi kibocsátásúvá válik.
A fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely a szigorúan természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával, és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető. A megoldás egy olyan aszinkronmotor meghajtású kisvasúti jármű, amelynél a szükséges hajtóenergiát (a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül) a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek is biztosítják. A hegyi pályán, lejtmeneti villamos ellenállás fékezéssel (hasonlóan a Forma 1-ből ismert KERS-hez), az elfogyasztott energia egy részét szintén visszatáplálja a rendszerbe. Ezek együtt, képesek biztosítani az aznapi forgalom lebonyolítását, még borongós időben is.
A motorkocsi vezetője sem mindennapi körülmények között vezet, hiszen a mindkét oldalon kialakított vezető ülés előtt nincs kormány, hagyományos sebességváltó. A vezető magával viszi az érintőképernyős monitort, amelynek oldalán egy kisméretű botkormány segíti még a kocsi vezérlését. Így a kocsiban utazók - egyszerre harminc fő lehet – számára ez is szokatlan élményt jelenthet. A nyitott belső térrel kialakított, igazi futurisztikus utazást kínáló kocsiból, elénk tárul a látványos börzsönyi természeti környezet, mindez csendben, szinte csak a vasúti sínek koppanásait hallva. Az alacsonypadlós kivitel pedig akár a mozgáskorlátozottak, kerekes székes utasok szállítását is lehetővé teszi a kiszerelhető üléssor helyén.
Az újítás iránt már most is nagy az érdeklődés, hiszen környezetbarát, és egy esetleges sorozatgyártás után sem a várható beruházási sem pedig a fenntartási költségek sem lesznek elviselhetetlenül nagyok a kisvasutak számára.
Kisvasút Napján a múltat jelképező Morgó gőzös, a jelen jellemző szerelvényei az MK48-as diesel mozdonyokkal, Tóbi, és az új napelemes motorvonat együtt képviselik a „kisvasút folytonos megújulását”.
Főbb műszaki adatok:
Járműszerkesztési szelvény: MSZ 8698 /1952
Nyomtáv: 760 mm
Névleges sebesség: 25 km/h
Kocsi hossza / szélessége / magassága:7500 / 2000 / 2210 mm (napelem nélkül)
Padló magassága: 360 mm
Ülőhelyek száma: maximum 32 utas + 1fő személyzet
A jármű üres tömege: 3,6 t
Futómű / rugózás: kéttengelyes, differenciálműves / laprugókkal
Fékrendszer: elektrodinamikus fék / rugóerőtárolós fékkel kiegészítve, hidraulikus fék, mechanikus rögzítő fék
Napelemek száma (mérete): 225W SiMono (1650 x 995 mm) 6 db
A tetőlemez, ill. a napelemek összfelülete: 9,9 m2
Akkumulátorok: 12 V 240 Ah savas ólom 12 db
Vontató motor: VZ 132 aszinkron / Pmax. 11 kW 2 db
Inverter: PWM szinuszos, PowerMos félvezető technológiával felépített, DSP vektorvezérelés nyomatékszabályozással, visszatáplálásos féküzemmel, valamint ellenállásos fedővédelmi fékkel került kialakításra. CAN Bus.
Járművezérlés: digitális, PLC alapú, intelligens HMI-vel, ahol a jármű vezetője érintő-képernyő segítségével kapcsolja a kiegészítő berendezéseket. Méri és kijelzi az akkumulátor állapotát.
Akkumulátortöltő berendezés: integrált, amely az akkumulátorok töltését és kiegyenlítését felügyeli, 400 V AC hálózatról segédüzemi csatlás kábellel.
Napelem töltésvezérlő: optimalizálja a töltést folyamatos munkaponti ellenőrzéssel és szabályozással.
A fejlesztésben részt vevő partnerek (tervezők, kivitelezők):
GanzPlan Hungária Kft.
Hungarotrain Kft.
BÖRZSÖNY 2020 Kft.
Ipoly Erdő Zrt.
(Ipoly Erdő Zrt.)