Jimny, Vitara, SX4 - Az összkerékhajtás története a Suzukinál
1968 tavaszán a mérnökök álmai találkoztak Osamu Suzuki elnök reményeivel. A Suzuki megkezdte a Jimny, egy kisautóként nyilvántartott, de valódi terepjáróként működő jármű fejlesztését.
„Bárcsak vezethetnénk rögös földutakon, erdőkön, sártengeren, sziklákon és köveken át olyan úti célok felé, ahol autó még soha nem járt azelőtt...”
„Miért ne építhetnénk egy igazán különleges járművet, olyat, amelyik előnyt kovácsol a kisautók speciális tulajdonságaiból?”
1968 tavaszán a mérnökök álmai találkoztak Osamu Suzuki elnök reményeivel. A Suzuki megkezdte a Jimny, egy kisautóként nyilvántartott, de valódi terepjáróként működő jármű fejlesztését. Ez volt az első felvonás a Suzuki összkerékhajtás-fejlesztésének történetében.
Az azóta eltelt 45 évben a Suzuki sokat finomított 4WD-technológiáján, és megvalósította mérnökeinek eredeti álmait: olyan autókat hozott létre, amelyek gyakorlatilag bármilyen terepen vezethetők. Az összekerékhajtást a Suzuki részben olyan biztonsági elemként fejlesztette, amely képes alkalmazkodni az autóvezetés térben és időben rendkívül változatos, összetett igényeihez. A legutóbb kifejlesztett, az új SX4-be beépített ALLGRIP 4WD technológiával a Suzuki korszerű választ ad azokra a kihívásokra, amelyekkel a jelen összkerékhajtásos járműveinek kell szembenézniük.
A Jimny-sorozat születése és az összkerékhajtás
1968 tavaszára a Suzulight modellnek, illetve a Carry kisteherautónak köszönhetően a Suzukinak már volt tapasztalata mind az első- mind a hátsókerék-hajtású járművek fejlesztése terén. A vállalat ekkoriban kezdte fontolóra venni a két jármű egyesítését. Időközben pedig már átvette a négykerék-hajtású járművek gyártásának jogát egy kis járműgyártótól, a Hope Motor Companytól. 1968 augusztusában a Suzuki megalkotta a prototípust, amelyhez a Hope karosszériáját és osztóművét, valamint saját erőátviteli és differenciálrendszerét használta fel. A fejlesztők, köztük a vállalat vezetői, tesztvezetéseken próbálták ki a járművet, és megállapították, hogy a fejlesztés megvalósítható. Annak érdekében, hogy tovább fokozzák a teljesítményt, a járművet a Fuji hegy körüli, vulkáni hamuval borított utakon próbálták ki, és jelentős mennyiségű adatot gyűjtöttek össze a tesztelések folyamán. A vállalat még azon az őszön komoly formatervezési munkába kezdett.
Az első generációs Jimny alapjában úgy épült fel, hogy a karosszériát létraalvázra ültették, és a Carry léghűtéses, kétütemű, 360 köbcentiméteres motorjával és sebváltójával szerelték fel. Az első és hátsó kerekeket a karosszéria közepén található kardántengely hajtotta. A Jimnynek elöl és hátul is laprugós merev hídja volt, és nagy osztású katonai terepjáróabroncsokon futott. A Suzuki csökkentette a jármű súlyát, hogy a kicsi, 360 köbcentiméteres motor elegendő legyen a meghajtáshoz. A megismételt tesztek után az első összkerékhajtásos Suzuki 1969 végére útra kész volt. A japán piacon a következő áprilisban kezdték árusítani.
Az első generációs Jimnyt mezőgazdasági, tájépítészeti munkákra szánták. 1972-ben a vállalat a léghűtéses motorokat lecserélte vízhűtéses típusokra, és egy teherszállításra alkalmas változatot is piacra dobott. Ennek eredményeként az eladások jelentősen megnőttek Japán hideg, hófedte régióiban.
Ahogyan változtak az idők, úgy vásároltak egyre többen Jimnyt szabadidős céllal. Az 1981-es, második generációs Jimny fejlesztésekor a mérnökök igyekeztek divatosabb külsőt adni a járműnek, hogy ne csak a férfiakat, de a női vásárlókat is elérjék a modellel. Növelték a jármű komfortját és a vezetési élményt, a zajszint és a rezgés csökkent. A turbófeltöltéses motor szintén javította a Jimny értékesítési kilátásait. 1995-ben a felfüggesztést laprugósról tekercsrugósra cserélték, amitől az utazás még kényelmesebb lett.
A jelenlegi Jimnyt 1998-ban vezették be a piacra, az eredeti Jimny szerkezetéhez képest alapvetően változatlan formában: létraalvázzal és merev felfüggesztéssel. A kifejezetten népszerű modellt rendkívül széles körben használják, a városi közlekedéstől egészen a vadászatig.
A Vitara fejlesztése
Új időszak kezdődött a Suzuki összkerékhajtásos autói számára a Vitara 1988-as bemutatkozásával. A masszív létraalvázat elöl rugóstaggal, hátul keresztlengőkarral építették meg, ami egyszerű, de hatékony alvázat eredményezett, jó manőverezhetőséget biztosított. A Vitara versenytársainál jelentősen könnyebb terepjáróként jelent meg, rövid, 2200 mm-es tengelytávolsága növelte kormányozhatóságát, a karosszéria súlya pedig kevesebb volt, mint egy tonna.
Az 1994-ben beépített, újonnan kifejlesztett Drive Select 4x4 osztómű lehetővé tette a vezető számára, hogy kétkerék-hajtásról négykerék-hajtásra kapcsoljon mozgás közben, gyorsan reagálva az útviszonyokra.
Az első Grand Vitarát 1998-ban dobták piacra azzal a céllal, hogy erősítsék az „on-road” jelleget, hiszen ekkor számos crossover sport-szabadidőautó kezdett megjelenni a piacon. A felfüggesztés is megváltozott, a hosszlengőkaros hátsó felfüggesztést lecserélték ötpontos merev felfüggesztésre, jelentősen fokozva a merevséget. Az új fogasléces kormányzás is a Grand Vitara jóval közvetlenebb irányítását tette lehetővé. Különösen a jármű éles kanyarokban mutatott stabilitását dicsérték a vásárlók.
A jármű kényelmét tovább fokozták 2000-ben, ekkor már a két- és négykerék-hajtás között egyetlen kapcsológombbal lehetett váltani.
Az a Grand Vitara, amit most ismerünk, 2005-ben került piacra.
Folytatva az orrmotorból és hátsókerék-hajtásból álló hosszirányú motorelrendezés hagyományát, a jármű tömege közel egyenlően oszlik el az első és hátsó kerekeken. Az elrendezés azt is lehetővé teszi, hogy az első kerekeket közelebb helyezzék a jármű orrához. A nagy súlyú elemek – a motor és a váltómű – ezzel a tengelyek közé kerültek, így a járművet pontosabban lehet irányítani.
A Grand Vitara belső terében a tervezők egyesítették a szívós „off-road” tulajdonságokat a stabil utazóteljesítménnyel, valamint a kifinomult kényelemmel. A beépített létrakeretes önhordó karosszéria alkalmazása – ami, ha összevetjük más konstrukciókkal, kevésbé hajlamos a torzulásra – változatos vezetési beállítások alkalmazását teszi lehetővé. A legfontosabb alvázelemek könnyű, ugyanakkor nagy szilárdságú lemezacélból készülnek, ami nagy csavaró- és hajlítómerevséget biztosít, ráadásul könnyebbé teszi az autót. Az alumíniumöntvény hátsó differenciálház szintén a jármű tömegének további csökkentését szolgálja.
A független felfüggesztések használata elöl és hátul lehetővé teszi, hogy a jármű nagy sebesség mellett is stabil maradjon az épített utakon, ugyanakkor terepen is az elvárt teljesítményt nyújtsa. A mind a négy keréken megtalálható léghűtéses tárcsafékek jobb hőelosztást és kisebb mértékű fékerővesztést jelentenek, aminek következtében a fék jobb teljesítményt mutat a gyorsan változó útfelületeken. Emellett a kapcsoló alkalmazásának köszönhetően a vezető tetszés szerint, egyetlen mozdulattal változtathatja a vezetési módot az útviszonyoktól függően. Négy üzemmódot lehet kiválasztani a kapcsolóval: a 4H üzemmód egyenletes és stabil utazást biztosít, amit csak a teljes összkerékhajtás adhat, a 4H Lock üzemmód extranyomatékkal egyenetlen utakra alkalmazható, a 4L Lock üzemmód a rögös emelkedőkre és lejtőkre lett kitalálva, ahol a nyomaték maximumára van szükség, az N üzemmód pedig vontatáskor használható.
Az új ALLGRIP technológia a legújabb fejlődési állomása ennek az összkerekes rendszernek.
Az összkerékhajtás meghonosítása a személyautókban
Az off-road modellekre kifejlesztett 4WD-technológiát a Suzuki azért alkalmazta kisautóira, hogy a hideg éghajlatú és hegyvidéki régiókban élő autóvezetők számára nagyobb nyugalmat adjon a mindennapos vezetés során. A technológia drámai fejlődésen ment át, amit jól példáz a crossover SX4 összkerekes rendszere.
A jelenlegi SX4 elektronikusan vezérelt összkerékhajtással van felszerelve. Ez a rendszer pontosan értékeli az út- és vezetési viszonyokat a szenzorok információi alapján, amelyek a gyorsulást és lassulást, valamint a fékezést és az abroncsok tapadását ellenőrzik. Egy elektronikus kapcsolóberendezés (ECCD) a nyomatékot gyorsan és pontosan oda juttatja, ahová szükséges, a vezetési körülményektől függően.
A berendezésben egy könnyű, tömör, elektronikusan vezérelt többtárcsás nedves tengelykapcsoló található, amely elektromágneses erővel kapcsolódik, és fenntartja az egyenletes nyomatékelosztást a hátsó kerekek számára.
A vezetési mód egyetlen kapcsolóval kiválasztható. 4WD Auto üzemmódban, ahol a nyomaték elosztása automatikusan vezérelt, a jármű kétkerék-hajtásban üzemel normális vezetési körülmények között a gazdaságos működés érdekében. A csúszós, rossz útviszonyokat a rendszer a vezetési adatokból azonnal észleli, és automatikusan nyomaték kerül a hátsó kerekekre is: négykerék-hajtás jön létre, ami fokozza a stabilitást. A 4WD-Lock üzemmód teljes tapadást biztosít a jármű számára, szinte azonnal plusznyomatékot oszt az első és hátsó kerekekre, így egyszerűbb túljutni az ingoványos területeken, a rossz minőségű útfelületeken.
Ráadásul a Suzuki első D szegmensbe tartozó modellje, a Kizashi is elektronikusan vezérelt 4WD-rendszerrel működik, kiegészítve a „feedforward” funkcióval, amely automatikusan szabályozza a hátsó kerekekre jutó nyomaték mértékét az útviszonyokra, illetve a vezetési módra, például a gyorsításra és a kormányzásra reagálva. Az eredmény egyenletesebb indulás, gyorsulás és kanyarodás. Emellett az autó felszereltségéhez tartozik a Suzuki saját „szinergikus járműerő-szabályozó” rendszere, ami azzal fokozza a menetstabilitást, hogy folyamatosan figyeli a kormányzást és a jármű irányát, párhuzamosan a 4WD-rendszerrel és az elektronikus kormányrásegítővel.
Az új ALLGRIP 4WD-technológia
Az ALLGRIP a Suzuki új generációs összkerekes technológiája, a cég korábbi, ismert és elismert 4WD-technológiáinak továbbfejlesztett változata. Az ALLGRIP tervezésénél a cél az volt, hogy a legkülönbözőbb vezetési körülmények és útviszonyok esetén is élvezetes és nyugodt autózást biztosítson, mindezt úgy, hogy közben az üzemanyag-felhasználás és az összkerékhajtású járművek által a környezetre rótt terhek is csökkenjenek. Az SX4 négy üzemmódú összkerekes rendszerében a Suzuki már az ALLGRIP technológiát alkalmazza.
Négy üzemmódban működő összkerekes rendszer
Ennél a 4WD-rendszernél a vezető négy üzemmód – auto, sport, snow (hó), lock (elakadás) – közül választhatja ki az út- és vezetési viszonyoknak legmegfelelőbbet a középkonzolon található egyszerű tárcsa lenyomásával és elfordításával.
• AUTO
Az AUTO üzemmódban normál út- és vezetési viszonyok között az üzemanyag-felhasználás a fő szempont. A rendszer alaphelyzetben kétkerék-meghajtással működik, s csak akkor vált összkerékhajtásra, ha kerékkipörgést észlel.
• SPORT
A SPORT üzemmód kanyargós úton ideális. Gyorsításkor a rendszer maximálisan kihasználja az összkerékhajtás előnyeit. Az kis és közepes motorfordulat-tartományban a rendszer az optimális motorválasz és kanyarteljesítmény igényeihez hangolja a gyorsítást, illetve a nyomatékot.
• SNOW (hó)
A SNOW üzemmód havas, poros utakon, illetve egyéb csúszós útfelületeken ideális. A rendszer alaphelyzetben összkerékhajtással működik, s a meghajtást a kormányzásnak és a gázadásnak megfelelően optimalizálja, növelve a tapadást és a stabilitást a kis tapadású felületeken.
• LOCK (elakadás)
A LOCK üzemmódot arra tervezték, hogy a jármű kiszabaduljon a hóból, sárból vagy homokból. A rendszer folyamatosan nagy nyomatékot küld a hátsó kerekekhez.
Az új SX4 a Suzuki fejlesztőmunkájának homlokterében áll. A négy üzemmódban működő összkerekes rendszer tágabb lehetőségeket ad az autóvezetőknek, így az SX4 tökéletes családi autó, amely éppúgy alkalmas napi használatra, mint hétvégi kirándulásokra. Ez az új összkerekes jármű azért jött létre, hogy sok embernek szerezzen örömet – többnek, mint valaha.
A Suzuki folytatja az összkerékhajtásos technológia fejlesztését és közreadását a jövőben is, hiszen ez a vállalat egyik legfontosabb kompetenciája. Az ALLGRIP megfelel a változó követelményeknek a teljesítmény, a biztonság és a gazdaságosság vonatkozásában is.
(bevezetem.hu)