LKT 120 erdészeti vonszoló MIG-25-ös hajtóművel - Erdő-Mező Nosztalgia

A 90-es években német mintára egy 120-as LKT vonszolóval tisztították volna a szalagokat és az értékes kőzetet a Mátrai Erőmű területén. A technológia aztán itthon nem vált be, így az LKT végül oda került, ahova a gyártó is szánta; az erdőbe. Az Erdő-Mező Nosztalgia cikksorozatunk újabb része.
LKT 120 erdészeti vonszoló MIG-25-ös hajtóművel - Erdő-Mező Nosztalgia
Bíró Zsolt TDT erdészeti gépét néhány napja mutattuk be az Erdő-Mező oldalán. A szovjet lánctalpas eszközt 1998-ban a fakitermelő egy LKT 120-asra cserélte le - ráadásul nem is akármilyenre. „Szinte újonnan tudtuk megszerezni. Szerencsénk volt, mert a Mátrai Erőműtől úgy vásárolhattuk meg, hogy az LKT erdőn még nem dolgozott” - kezdte a történetet az Erdő-Mező kérdésére Bíró Zsolt. [caption id="attachment_13432" align="aligncenter" width="600"]LKT 120 - A Mátrai Erőműnél kezdte, a Mátra erdeiben folytatta LKT 120 - A Mátrai Erőműnél kezdte, a Mátra erdeiben folytatta[/caption] A Black and White Bt. ügyvezetője magyarázatot is adott erre; az erdészeti vonszolót ugyanis a visontai bányához vásárolták azzal a céllal, hogy a futószalagon szállított kőzetet megtisztítsa a portól, sártól. Ehhez pedig egy MIG-25-ös repülő hajtóművét szerelték fel a csörlő helyére. „A futószalagról ezzel fúvatták volna le a sarat, meg a piszkot. A németeknél működött ez a módszer, de ott az egész szállítórendszer betonozva volt. Itthon viszont nem ilyen volt a kialakítás, és az LKT vonszolóra szerelt hajtómű olyan huzatot csinált, ami összehajlítgatta a szalagot. Összességében tehát nem vált be a módszer” - magyarázta a fakitermelő szakember. [caption id="attachment_13433" align="aligncenter" width="600"]LKT 120 - Itt már daru, korábban MIG-25-ös hajtómű LKT 120 - Itt már daru, korábban MIG-25-ös hajtómű[/caption] Bíró Zsolt végül 800 üzemórával vásárolta meg a 120-as LKT-t. A sikertelen próbálkozások után 2-3 télen még hóeltakarításra használták ugyan, végül azonban inkább megváltak tőle. A MIG-25-ös hajtóművet természetesen nem adták az erdészeti géphez. Bíró Zsolt Szlovákiából vett rá gyári csörlőt, illetve a hátsó pajzsot is visszakapta az LKT. A vonszoló pedig azóta is üzemel a Black and White Bt.-nél. (Gribek Dániel - Erdő-Mező Online - www.erdo-mezo.hu) erdomezolike