Minden, amit tudni kell a királyréti napelemes erdei kisvasútról

Akik az elmúlt hónapokban jártak a Királyréti Erdei Vasúton elvétve láthattak egy igen különleges járművet föl-alá gurulni, ráadásul szinte hang nélkül. A megjelenésében is megkapó motorkocsit stílszerűen a 120 éves Királyréti Erdei Vasút Napján adják át május 4-én.
Minden, amit tudni kell a királyréti napelemes erdei kisvasútról
A magyar mérnökök és kivitelezők által kifejlesztett és helyben készített prototípus különleges mérföldkő lehet a kisvasutazásban. Ugyanis a már eddig is környezetbarát tömegközlekedésnek számító erdei vasutazás ezzel a motorkocsival zéró helyi kibocsátásúvá válik. A fejlesztés célja egy olyan motorkocsi kialakítása volt, amely a szigorúan természetvédelmi területen a lehető legkevesebb energiával, és a lehető legkisebb környezeti terheléssel üzemeltethető. A megoldás egy olyan aszinkronmotor meghajtású kisvasúti jármű, amelynél a szükséges hajtóenergiát (a külső hálózatról is tölthető akkumulátorokon kívül) a tetőre szerelt nagyméretű, korszerű napelemek is biztosítják. A hegyi pályán, lejtmeneti villamos ellenállás fékezéssel (hasonlóan a Forma 1-ből ismert KERS-hez), az elfogyasztott energia egy részét szintén visszatáplálja a rendszerbe. Ezek együtt, képesek biztosítani az aznapi forgalom lebonyolítását, még borongós időben is. A motorkocsi vezetője sem mindennapi körülmények között vezet, hiszen a mindkét oldalon kialakított vezető ülés előtt nincs kormány, hagyományos sebességváltó. A vezető magával viszi az érintőképernyős monitort, amelynek oldalán egy kisméretű botkormány segíti még a kocsi vezérlését. Így a kocsiban utazók - egyszerre harminc fő lehet – számára ez is szokatlan élményt jelenthet. A nyitott belső térrel kialakított, igazi futurisztikus utazást kínáló kocsiból, elénk tárul a látványos börzsönyi természeti környezet, mindez csendben, szinte csak a vasúti sínek koppanásait hallva. Az alacsonypadlós kivitel pedig akár a mozgáskorlátozottak, kerekes székes utasok szállítását is lehetővé teszi a kiszerelhető üléssor helyén. motorvonat_napelem001 Az újítás iránt már most is nagy az érdeklődés, hiszen környezetbarát, és egy esetleges sorozatgyártás után sem a várható beruházási sem pedig a fenntartási költségek sem lesznek elviselhetetlenül nagyok a kisvasutak számára. Kisvasút Napján a múltat jelképező Morgó gőzös, a jelen jellemző szerelvényei az MK48-as diesel mozdonyokkal, Tóbi, és az új napelemes motorvonat együtt képviselik a „kisvasút folytonos megújulását”. 942500_475385945867870_681667129_n Főbb műszaki adatok: Járműszerkesztési szelvény: MSZ 8698 /1952 Nyomtáv: 760 mm Névleges sebesség: 25 km/h Kocsi hossza / szélessége / magassága:7500 / 2000 / 2210 mm (napelem nélkül) Padló magassága: 360 mm Ülőhelyek száma: maximum 32 utas + 1fő személyzet A jármű üres tömege: 3,6 t Futómű / rugózás: kéttengelyes, differenciálműves / laprugókkal Fékrendszer: elektrodinamikus fék / rugóerőtárolós fékkel kiegészítve, hidraulikus fék, mechanikus rögzítő fék Napelemek száma (mérete): 225W SiMono (1650 x 995 mm)    6 db A tetőlemez, ill. a napelemek összfelülete: 9,9 m2 Akkumulátorok: 12 V 240 Ah savas ólom  12 db Vontató motor: VZ 132 aszinkron / Pmax. 11 kW  2 db Inverter: PWM szinuszos, PowerMos félvezető technológiával felépített, DSP vektorvezérelés nyomatékszabályozással, visszatáplálásos féküzemmel, valamint ellenállásos fedővédelmi fékkel került kialakításra. CAN Bus. Járművezérlés: digitális, PLC alapú, intelligens HMI-vel, ahol a jármű vezetője érintő-képernyő segítségével kapcsolja a kiegészítő berendezéseket. Méri és kijelzi az akkumulátor állapotát. Akkumulátortöltő berendezés: integrált, amely az akkumulátorok töltését és kiegyenlítését felügyeli, 400 V AC hálózatról segédüzemi csatlás kábellel. Napelem töltésvezérlő: optimalizálja a töltést folyamatos munkaponti ellenőrzéssel és szabályozással. A fejlesztésben részt vevő partnerek (tervezők, kivitelezők): GanzPlan Hungária Kft. Hungarotrain Kft. BÖRZSÖNY 2020 Kft. Ipoly Erdő Zrt. (Ipoly Erdő Zrt.) erdomezolike