Egyedülálló új pálya nyílt meg a kisvasutazás szerelmesei előtt
Magyarország vadregényes hegyvidéki erdei vasútját építette újjá a Börzsönyben az Ipoly Erdő Zrt. A korábbi két szakaszt összekötő Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pálya kiépítésével teljes kisvasúti vonalon, összehangolt menetrenddel jár a kisvasút immár Szobtól Nagybörzsönyig.
Az Ipoly Erdő Zrt. fejlesztésének keretében a mintegy 7 kilométer hosszúságú, keskeny nyomtávú erdei vasúti pálya visszaépítésével megvalósult az évtizedeken át hiányzó összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta kisvasúti vonalak között, és a vasútvonal történetében először megteremtettük a személyforgalom lehetőségét a belső-börzsönyi szakaszon is. Az országban egyedülállóan kanyargós és meredek pálya megépítéséhez, az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság a saját forrásaival egészített ki.
A Márianosztra-Nagyirtáspuszta Erdei Vasút mostani működtetéséhez több ok vezetett, hiszen a Szob – Nagybörzsöny pálya teljes vonalhosszban soha nem volt személyforgalom számára megnyitva. Ez a középső szakasz újjáépítésével csak most valósulhat meg először. A másik két kapcsolódó szakasz felújítása az elmúlt évtizedben külön-külön történt meg. A különféle pályázati forrásokat bevonó Önkormányzatok a pályázataikban vállaltak betartására kialakították saját működtetési és üzemeltetési formáikat, illetve vasúti járműparkjukat pályaszakaszuk speciális igényeihez igazították. Ezen okok miatt tehát külön üzemeltetők látják el a vasúti forgalom lebonyolítását. A vasúti szakaszok üzemeltetői számos erőfeszítést tettek azért, hogy minél összehangoltabban tudják az utasok szállítását megoldani.
Ha teljes hosszában végig szeretne utazni a 21 km-es vonalon, érdemes számításba venni, hogy jelenleg kétszer át kell szállni. A Márianosztra-Nagyirtáspuszta közötti szakaszon a gördülő állomány fejlesztése folyamatos, és abban az esetben, ha az erre a szakaszra éppen most készülő motorvonat is munkába áll, a nagyobb utasforgalom is könnyebben kezelhető lesz. A korábbi két szakaszt összekötő Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pálya kiépítésével tehát teljes kisvasúti vonalon, összehangolt menetrenddel,
hétvégén, illetve a nyári időszakban péntektől vasárnapig jár a kisvasút.
A túrautakban bővelkedő Börzsöny és az Ipoly völgye igazi gyöngyszem az aktív időtöltés kedvelői számára. A
csóványosi vagy éppen a
hegyestetői kilátóból kitekintve szélesre nyílik a látómező, előtérben a börzsönyi és dunakanyari tájképpel.
A Börzsöny hazánk kisvasutakban leggazdagabb hegysége, a tájegység délkeleti részén a
királyréti, északon a
kemencei erdei vasút várja a túrázókat.
A város zajától távoli, kulturális látnivalókban gazdag börzsönyi települések között olyan nevezetességeket találhatunk, mint a
márianosztrai híres búcsújáró templom, Drégely vára vagy épp a
Honti-szakadék.
A páratlan szépségű környék felfedezésére érdemes több napot szánni, melyhez igazi erdei szálláshelyek jelentenek menedéket a megfáradt utazók számára. A Tolmács-hegyi csúcsfordító közelében lévő
Kisirtáspusztai Hegyi Menedékház, a
Zebegényi Sátortábor és a panzió jellegű
Tóvik Vendégház szolgáltatásaik, felszereltségük és a magas minőségi kiszolgálás által váltak kedveltté.
A részletes kisvasúti információkat a
http://www.erdeikirandulasok.hu/erdei-vasutak/mnniev oldalon találja.
A Börzsöny és Cserhát további kirándulóhelyeiről és minőségi szálláshelyeiről a
www.erdeikirandulasok.hu, valamint a
www.erdeihazak.hu honlapok és a
www.facebook.com/ipolyerdozrt oldal nyújtanak további tájékoztatást a kirándulni vágyók számára.
(Ipoly Erdő Zrt.)