Bocsánatkérést várnak a gazdák a vadütközések kapcsán
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke levélben szólítja fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezetőségét, hogy nyilvánosan kérjen bocsánatot a magyar gazdálkodóktól. A TV2 Tények január 11-i riportjában a cég szóvivője emberéleteket kért számon a gazdákon, amit a Kamara felháborítónak tart.
A műsorban elhangzott: „Az egyre több vadbaleset egyik oka a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szerint az lehet, hogy az utóbbi időszakban a szántások egyre közelebb kerültek az utakhoz.” A cég szóvivője úgy nyilatkozott: „És hogyha betemetik az árkokat a gazdák, akkor a vadak is könnyebben tudnak eljutni a burkolatra.”
A gazdálkodóknak azonban nem érdeke az utak melletti árkok beszántása, illetve egy akár két méteres kerítést könnyen átugró szarvast mozgásában nem akadályoz semmilyen árok.
A riport kapcsán számos gazdálkodó fejezte ki felháborodását, amivel a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) vezetősége messzemenően egyetért. A műsorban elhangzott – téves ismeretekre alapozott – kijelentések miatt a Kamara a Szent István Egyetem Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar Vadvilág Megőrzési Intézetének véleményét is kikérte a témában. A vezető szakmai intézet álláspontja megegyezik a Kamaráéval és a felháborodott gazdálkodókéval. A vadak egyedi viselkedésére a gazdáknak nincs olyan hatása, hogy azokért felelősségük általánosan kimondható lenne.
A közúti vadbalesetek kapcsán meg kell jegyezni, hogy az úttestek-útpályák melletti búvóhelyek, bokrosok, árokpartok, fasorok jelenléte sokkal inkább hozzájárulhat a balesetek keletkezéséhez. Ugyanis a takarásból kilépő vad a gépkocsivezetők számára az úttestre kilépésig a takarás miatt nem látható, megjelenésére ezért nem lehet felkészülni.
A szakértők szerint a vadbalesetek csökkentésének egyik biztos módja hosszabb távon az utak melletti, mindkét oldali 5-10 méteres sík, csak fűvel borított sávok kialakítása lehet. Ezáltal az erdőből vagy például kukoricásból kilépő vad is időben láthatóvá válna. A szóvivő által mondottakkal szemben, az esetleges szántás miatt nem jutnak könnyebben az útburkolatig a vadak, sőt – különösen a téli időszakban – hamarabb észlelhetőbbek az autóvezetők által.
(NAK)