Rönkszállító léghajót fejleszt egy francia-kínai vállalat

leghajoTeherszállító léghajót fejleszt egy francia cég kínai támogatással, amelyet főként az erdőgazdálkodás területén használnának a rönkök szállítására – írja a Bloomberg cikkére hivatkozva az Origo. A tervek szerint a légi közelítő jármű 2021-től repülhet.

A fejlesztők elképzelése szerint levegőbe emelkedése után, kikötés, azaz kipányvázás nélkül látná el feladatát a Flying Whale, azaz Repülő Bálna névre keresztelt léghajó. A vállalat 200 millió eurós tőkepiaci biztosítással rendelkezik, ez több mint 60 milliárd forint, és 2021-re ígérik teherszállító léghajójuk prototípusának levegőbe emelkedését, melyet Kínában gyártanak. Várhatóan mintegy 500 láb (152 méter) hosszú lesz, és akár 60 tonnát is képes lesz szállítani.

A cég közlése szerint tervezett, stratégiai döntés volt, hogy kifejezetten a közelítési feladatokra fókuszáljanak teherléghajójukkal. Úgy vélik, a rönkök szállítása ily módon gazdaságos és környezetbarát, ezért az erdőgazdálkodás mindig ad munkát a léghajóikank. Emellett azonban a túlméretes tárgyak, gépek mozgatására is praktikus eszköz lesz, többek között a vasúti és az olajipari vállalatokat is érdekelheti a léghajó.

ronkszallito_leghajo

A Repülő Bálna hosszabb, mint egy Boeing 747-es. Héliumos rekeszeket alakítottak ki rajta, ezek révén emelkedik a magasba, nem pedig belső gáznyomással, ezért technikailag léghajónak számít. Kisebb méretű, kiegészítő funkciójú, környezetbarát dízel vagy elektromos motorral is ellátható a jármű.

Akadnak sikertelen kísérletek

A vállalatnál arra számítanak, hogy 10 év alatt akár 150 darabot is értékesíthetnek a francia és kínai gyárakban épülő repülő szerkezetekből, 5 milliárd euró értékben. A Repülő Bálnának mindazonáltal akadnak konkurensei, illetve nem egy hasonló sikertelen kísérlet is volt már.

A Bombardier szintén folytat ilyen célú fejlesztéseket, a Lockhead Martin viszont már 2016-ban begyűjtött egy 12 darabos megrendelést saját fejlesztésére – igaz, annak csak 20 tonna a teherbírása.

A közelmúlt egyik legkevésbé szerencsés próbálkozása a világ jelenleg legnagyobb légi járművéhez, a HAV’s Airlander 10 nevű szerkezethez köthető. A léghajó két tesztrepülésén is lezuhant – pontosabban, jellegzetességeiből adódóan, lassan, méltóságteljesen csapódott a földhöz és szenvedett komoly károkat.

A Flying Whales-nél mindenesetre optimisták. Véleményük szerint a léghajók kapcsán a Hindenburg katasztrófájának emléke meghatározza az azokról való gondolkodást. Bíznak abban, fejlesztésükkel ezt megváltoztathatják.

(Bloomberg; Origo)

Hozzászólások

hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?